Hej,
Jag har idag en carport som byggts om till ett hemmagym/garage.
Det används inte till att parkera fordon överhuvudtaget.
Isolerade väggar och tak och isolerad port.
Putsade Lecablock som väggarna står på.
Betongplattan vet jag ej hur den är gjord men födmodligen inget extra alls.
Gummimatta på 15mm som täcker hela golvet (isolerar mot det kalla golvet med)
Gymmet är på ca 60kvm. 10x6 takhöjd ca 5m
2 fönster och 1 dörr förutom porten.
Uppvärmningen idag görs med en luftvärmepump som sitter på motsatt sida från porten och jag håller ca 20grader i gymmet utan några som helst problem nu under vintertid.
Har inga problem med fukt vad jag märkt, man märker dock att luften blir något sämre om man tränat något flåsigare under någon timme och är vi flera så kan man märka av kondens på fönster och att luften får en högre fuktighet.
Sätter jag luftvärmepumpen på torkaläget så försvinner det på någon timme.
Jag vill dock stoppa in lite ventilation och hade behövt lite assistans om vad jag ska välja och vart jag ska placera det?
Paxfläkt för frånluften?
1/2/3st tilluftsventiler?
Tack på förhand
Jag har idag en carport som byggts om till ett hemmagym/garage.
Det används inte till att parkera fordon överhuvudtaget.
Isolerade väggar och tak och isolerad port.
Putsade Lecablock som väggarna står på.
Betongplattan vet jag ej hur den är gjord men födmodligen inget extra alls.
Gummimatta på 15mm som täcker hela golvet (isolerar mot det kalla golvet med)
Gymmet är på ca 60kvm. 10x6 takhöjd ca 5m
2 fönster och 1 dörr förutom porten.
Uppvärmningen idag görs med en luftvärmepump som sitter på motsatt sida från porten och jag håller ca 20grader i gymmet utan några som helst problem nu under vintertid.
Har inga problem med fukt vad jag märkt, man märker dock att luften blir något sämre om man tränat något flåsigare under någon timme och är vi flera så kan man märka av kondens på fönster och att luften får en högre fuktighet.
Sätter jag luftvärmepumpen på torkaläget så försvinner det på någon timme.
Jag vill dock stoppa in lite ventilation och hade behövt lite assistans om vad jag ska välja och vart jag ska placera det?
Paxfläkt för frånluften?
1/2/3st tilluftsventiler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Så om jag sätter 2 inloppsventiler på varsin sida om porten t.ex och sen sätter jag en PAX fläkt på motsatt vägg så borde jag klara mig helt ok?
Se ritning för hur jag tänkte rent spontant då luft luftpumpen också är ett luftinlopp så kanske jag får lite extra cirkulation eller borde Paxarn sitta på portväggen isånnafall för optimalt luftflöde?
Ska man tänka något på vindriktningen gällande inluftarna för porten är riktad mot en väldigt öppen yta med lite åkermark i söderläge och det blåser i regel från det hållet.
Se ritning för hur jag tänkte rent spontant då luft luftpumpen också är ett luftinlopp så kanske jag får lite extra cirkulation eller borde Paxarn sitta på portväggen isånnafall för optimalt luftflöde?
Ska man tänka något på vindriktningen gällande inluftarna för porten är riktad mot en väldigt öppen yta med lite åkermark i söderläge och det blåser i regel från det hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ditt förslag med fläktar ev kopplade till belysningen vekar smart. Att ha 20 grader när man startar gymma kan vara ok, men alt efter att du fått upp kroppstempen är det nog en fördel att få in färsk kallare luft, samt inte minst syre. Jag kan tänka att syrenivån minskar en del när pulsen går upp.
Jag vet inte riktigt vart du fått att jag skulle koppla PAXfläkten med belysningsknappen men det var ett bra förslag, tänkte ha en separat styrning alternativt skaffa en som var styrd på fuktigheten. Vill ju inte gärna ha en igång hela tiden om det inte är nödvändigt.
Jag har inga problem alls med 20 grader och hög pulsträning men jag kan känna att det blir fuktigt i luften, det är såklart inte helt tätt, luft kommer in från luftvärmepumpen och det kommer in och ut luft runt porten och vid taket så jag får ett visst luftombyte naturligt.
Luft luften går ju såklart dygnet runt från typ oktober till mars/April och stängs av under de varmare månaderna med lite motion av den under nåt dygn då och då alternativt om det har varit mycket regn så sätter jag den i torkläge så den torkar upp gymmet lite extra.
Jag har inga problem alls med 20 grader och hög pulsträning men jag kan känna att det blir fuktigt i luften, det är såklart inte helt tätt, luft kommer in från luftvärmepumpen och det kommer in och ut luft runt porten och vid taket så jag får ett visst luftombyte naturligt.
Luft luften går ju såklart dygnet runt från typ oktober till mars/April och stängs av under de varmare månaderna med lite motion av den under nåt dygn då och då alternativt om det har varit mycket regn så sätter jag den i torkläge så den torkar upp gymmet lite extra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden