Har du uppgifter på när senaste OVK gjordes och vad det står i denna? Om inte så fråga föreningens styrelse. Har du anmält problemet till föreningen och vad säger man i så fall?

Skulle det kunna dra in genom avloppet?

Rör för elstigare?
Installationsschakt?
Rör för centralantenn leder doft mellan lägenheter och andra utrymmen?

OVK gjordes i år. Jag pratade med OVK-kontrollören men glömde ställa den här specifika frågan. Det problem han tog upp var att kanalerna var smutsiga och det åtgärdades.

Min granne anmälde till styrelsen och de sa väl typ återkom om det blir värre. Svårt när det är ett så väldigt sporadiskt problem... (Styrelsen är i praktiken inte fulltalig och rätt hårt belastad. Jag har lyckats bli valberedning och ska väl försöka göra nåt åt det till årsmötet. Om jag nu lyckas...)

Mitt kök renoverades efter ventilationsinstallationen. Såvitt jag kan bedöma är avlopp och vatten tätt och förutom ventilationen finns inga andra genomföringar i köket. Och det är där lukten ”börjar”. Nån enstaka gång har det spritt sig till resten av lägenheten men det har alltid börjat i köket.

Är det så att det är nåt som har kravlat in och dött nere i källaren i anslutning till frånluftskanalen/gamla självdragskanalen och sen under vissa väderomständigheter så kommer lukten in bakvägen via köksfläkten? (kanske mittengrannen har andra inställningar på sin fläkt?) Och det luktar i mer än ett år? Varför har lukten ändrat karaktär från nån sorts matlukt med inslag av cigarettrök till den här vidriga ruttna/brända doften?

Ok, glömde det gamla telejacket. Det sitter faktiskt i köket. Och det kanske möjligtvis kan vara så att nån elinstallation som har koppling mellan lägenheterna (elstam bytt och sitter i hallen, ledningar till taklampor original från 1940-tal när jag flyttade in - numera nytt, övrig köksel bytt vid förra renoveringen)
Men det troligaste är vid det här laget att det trots allt kommer via ventilationen...

Vem (vilken yrkeskategori) ber man om hjälp med felsökning av sånt här?

Senaste utvecklingen i ärendet:
Strax innan jag gick till föreningens expedition för att felanmäla andra saker började det lukta bränt bröd i större delen av lägenheten. Så jag pratade med fastighetsansvarig i styrelsen och enligt hen så är lägenheterna (precis som jag mindes) provtryckta och tätade i jakt på radonkällor, även elinstallationerna ska vara tätade. Det ska också vara separata frånluftskanaler.
Efter det knackade jag på hos grannarna. Grannen längst ner hade känt den brända doften främst i badrummet. Grannen på våningen mellan oss visade sig ha bränt vid en smörgås. Det luktade knappt i trapphuset, en annan granne beskrev det som att nån har bakat bröd - alltså inte ens i närheten av min ”hjälp, har jag glömt spisen på”-reaktion.
Styrelsepersonen var väldigt frågande till hur lukten kan spridas mellan lägenheterna. Jag med, fortfarande. Så, hur kan man lösa sådana här problem?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.