Vi fick vid inflytt påbackning på att badrummet borde renoverats men att man kunde avhjälpa med badrumsfläkt tills vidare.
Nu sitter dock ett eternitrör i befintlig sjölvdragsventil, och jag antar att fläkten måste borras fast i taket, med risk för asbestexponering.
Kan man kringgå det på nått vis? Annars är det väl att försöka montera bort röret och ersätta med lämpligt material?
Kanske lämpligare att vänta tills vi tänkt renovera badrummet och få bort allt den vägen? Vad tror ni.
Nu sitter dock ett eternitrör i befintlig sjölvdragsventil, och jag antar att fläkten måste borras fast i taket, med risk för asbestexponering.
Kan man kringgå det på nått vis? Annars är det väl att försöka montera bort röret och ersätta med lämpligt material?
Kanske lämpligare att vänta tills vi tänkt renovera badrummet och få bort allt den vägen? Vad tror ni.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Borra inte i röret så är det inget problem. Ser inte heller någon anledning till att det skulle behöva borras i röret i detta fall.
Sen är det förstås en annan fråga om en fläkt löser ditt problem? En fläkt är ju inte på något sätt ett alternativ till en badrumsrenovering om man säger så.
Sen är det förstås en annan fråga om en fläkt löser ditt problem? En fläkt är ju inte på något sätt ett alternativ till en badrumsrenovering om man säger så.
Jag passade på att ersätta eternitröret med spirorör och därefter byta montera fläkten. Om badrumsrenoveringen ligger 1-2 år fram i tiden skulle jag inte göra något alls fram till dess. Om det dröjer ännu längre så skulle jag bara limma dit en fläkt och eventuellt täta runt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är väl mest förebyggande, nu kör vi med dörren öppen men badrumsrenovering är väl önskvärt så fort det är möjligt. Vet ju inte hur länge grejorna håller. Rör o dyl lär nog vara från sent 60-tal..C cpalm skrev:
Det kanske är det vanliga men stäckte sig ert rör upp över taket?H Hammarfall skrev:
Vi har nån plåtinklädd skorsten där det går upp. Osäkert hur långt själva eternitröret sträcker sig, då lär man upp på taket och reka.
Röret syns när man tittar upp på vinden, fult inkapslat i trä och delvis med strenull..
De bytte tak för ett par år sen, osäkert om de gjorde något annat där uppe då.
Du menar där väl? Den har jag inte ens tänkt på :Ouseless skrev:
Tack för uppmärksammandet. Vette katten vad det är som gömmer sig där. Ser ut som de spikat upp fästet. Kan det vara lämpligt att försöka lossa den och kolla av?
Bästa svaret
Eftersom det är självdrag nu så kommer luften att gå rätt väg via röret, så då gör det inget om det är en liten springa. Men när du sätter en fläkt och skapar övertryck så blir det ett problem.
Enklast är att ta bort den befintliga plattan, täta ordentligt och sätta dit en lagom stor skiva i lämpligt material du kan såga hål i och skruva fast fläkten i.
Enklast är att ta bort den befintliga plattan, täta ordentligt och sätta dit en lagom stor skiva i lämpligt material du kan såga hål i och skruva fast fläkten i.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden