U
Utdelning: Sätt en tilluftsventil.
2 svar · 3,4k läst
·
Calissendorff
Calissendorff: Kollar på liknande lösning med behovsstyrning mellan olika delar av huset så vore spännande att höra vad du kom fram till.
32 svar · 4,8k läst
N
Nissehuggtand: Huset är från början av 90talet har FTX med 2?! Luftvärmeaggregat. 1.5plan eller vad säger man? Kattvindarna har en del ventilationsrör dragna. Enessen Essvex 55 samt Enessve 3 LVA (elpatron) FTX sitter i tvättstugan Ett LVA sitter i hallen (entrén) inuti en garderob. På botten av garderoben sitter ett fläktgaller där uppvärmd luft sugs in, blandas med friskluft och sugs vidare igenom
0 svar · 1,6k läst
C
calvin82: vi ska dela av ett rum och behöver sätta två tilluftsdon av nått slag. Försöker hitta liknande som nuvarande ventil (steglös) fast helst kortare (se bild) Hittar bara Habo och dom är 40cm samt kostar typ en tusing. Nån som har tipa på andra alternativ?
0 svar · 1,5k läst
·
S
SvanteC: Ja det är ditt ansvar med nästan 100% säkerhet. Det finns muffar att köpa som man använder, troligtvis med slangklämma
1 svar · 2,2k läst
·
K
KarroZoo: [citat] Problemet löst. Byggaren hade inte plockat bort isoleringen ur röret i skorstenen innan han anslöt slangen.... :crysmile::crysmile::crysmile:
3 svar · 1,8k läst
·
M
myrstack: Är det rensbart från båda hållen är det väl inget problem givet att du justerar in det hela med det lilla extra tryckfall kan kan tänkas bli. Att knäcka till det snyggt kan bli utmanande dock. Även om det kostar en slant går det att köpa två övergångar till rektangulära kanaler som möts under din balk
4 svar · 2,1k läst
·
D
Danii KD: Hej! Gäller en bostad i Spanien, på övervåningen är det dålig ventilation och luktar fuktigt. Vi ska börja åtgärda detta med fläkt i badrummet samt lite mer element för att få upp värmen inomhus. Min fundering är egentligen hur det är med den lukt som redan finns idag. Försvinner den av sig själv med tiden eller behöver det åtgärdas? Kan en luftrenare med HEPA hjälpa? Tänker
0 svar · 1,1k läst
B
bradgard: [citat] Är nån slags klick-träpanel, reglarna sitter direkt mot betongen. Är väl typ halva bastun som är inklädd och har inte kommit åt att kolla ena kortsidan tyvärr då det skulle innebära risk att jag har sönder panelerna. Det är väl en 2-3 cm luft mellan panelerna och betongen (fast på ena sidan är det murad lättklinker ser det ut som).
4 svar · 1,5k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Jag skulle ha satt en vid duschhörnan som ventilerar badrummet och en i tvättstugan. Om jag tolkar din skiss rätt så går du genom badrummet för att komma till tvättstugan, dvs är det enda ingången till tvättstugan? I sådant fall finns det någon springa under/ovan dörr mellan rummen?
1 svar · 3,0k läst
·
M
Mattias1000: Hur slutade det då? Jo jag köpte två nya fläktar, filter samt rotormotor och bytte dessa själv. Enkla byten med några få skruvar. Mkt bra bemötande och hjälp av Komfovent som numera importerar och säljer produkten. Stomljudet som var största besväret försvann nästan helt, och även om fläktljudet i köket fortfarande är högt vid normaldrift så märks en markant skillnad nu när
11 svar · 3,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Jaha, det är bra, testa det.
5 svar · 1,4k läst
B
byggarätt: Installera om det inte blåser orkan och kolla besparing ! Du kommer se förbättring i alla fall... Om du ska ha full utdelning på systemet så är det bäst om huset är hyfsat tätt
7 svar · 5,1k läst
K
Krutdurk: Tätskiktet runt isoleringen var inte helt tät och jag vet inte ifall det är 100% tätt nu heller efter att de försökt tejpa/täta de synliga revor som man såg visuellt upp i rörschaktet. Det är ju lite svårt att komma åt kanalerna då de går från apparatrummet på nedervåningen upp i ett schakt till vind. Vid inspektion av ett ventilationsföretag som vart här så var tätskiktet
2 svar · 2,5k läst
·
MichaelTh
MichaelTh: [citat] Intressant. När jag går på den större delen av krypgrunden så ska jag ta in en offert för detta. Förmodar att man endast kan suga ut mindre byggspill, eller? Som du ser på mina bilder så har jag allt från halva brädor till spån.
16 svar · 5,8k läst
·
Marcus1904
Marcus1904: Ok stort tack för hjälpen!!
4 svar · 3,5k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: Jag har ett hus som är samma byggår som ditt och även jag har planer att inom några år konvertera från ett F-system till ett FTX-system. Mitt nuvarande system är alltså en takfläkt dit både imkanalen från spisen samt övrig frånluftsventilation går. Styrning av fläkten från spiskåpan. Nu hoppas jag att min fläkt på taket gör jobbet fram till att jag ska byta system, men vi
2 svar · 2,0k läst
J
Josth: Förutom en rimlig ventilation är det bra med ett avfuktningsaggregat om bilen är blöt och snöig. Viktigt att bilen torkat helt tills nästa gång den ska ut och t.ex. köras i köldgrader. Vatten kan lägga sig i lister, fogar och andra trånga utrymmen spräcka upp dessa när det fryser till is. Kan påskynda rostangrepp.
3 svar · 2,1k läst
E
exerg: http://ekobyggportalen.se/byggmaterial/traullscement-traullit/
3 svar · 2,4k läst
·
A
ArWo: Ser ut som klimatfabrikens object-fan, de har även en högre specad variant.
2 svar · 6,8k läst
G
Göte Friman: Hej. Jag har ett hus med gamla fyrkantiga fibercementkanaler snyggt och prydligt inmurade i vägg och tak. Då självdraget är lite halvkass funderar jag över FTX. Frågan här är egentligen om man kan och bör använda de gamla kanalerna eller om det är lämpligt att ta upp nya? Taket är i betong med 30cm kutterspån uppepå vilket gör borrning sölig. Det går ju rimligt enkelt att komma
0 svar · 2,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade satsat på lite marginal och siktat på 65%. Annars låter det kanon allting!
10 svar · 3,1k läst
·
klopps2002
klopps2002: Jo, jag sågade upp botten på eternitröret, ca 0,5 m bakom fläkten, och ledde ner luften via en böjd plåt in i toaletten som är på andra sidan. Det var för mycket motstånd med tre svängar fram till skorstenen, och ganska långt rör är det också. Det behövs nog en betydligt större fläkt än en pax att orka med det. Så försök att få det så att det blir så lite motstånd som
6 svar · 4,6k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Ytterdiameter är ju densamma.
4 svar · 1,3k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Japp fick avslag på OVK pga avsaknaden av frånliuft i lilla sovrummet
24 svar · 4,7k läst
·
M
Matheus11: [citat] Låter bra! Tror du att det skall dämpas ljud från trafiken c:a 500m bort?
4 svar · 2,4k läst
A
Axel Sund: Hej, har precis bytt min gamla husqvarna takfläkt för fläkthjulet var trasigt och lagerna dåliga. Jag bytte min fläktkåpa i köket för 5 år sedan från en mer traditionell fläktkåpa till en CT Termex "villaventilation". Det fungerade klockrent ända tills nu då när fläkthjulet sprack. När jag nu har bytt takfläkten till denna
0 svar · 3,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Min lilla åsikt är att på tilluften skulle jag helt klart lägga lite extra pengar på "vassare" ljudfällor och använda enklare på frånluft (och uteluft samt avluft). Sedan får man se upp med kanalhastighet m.m. så man inte skapar nya ljud efter ljuddämparna.
3 svar · 4,3k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Vad är det för vattenkylning? "All In One" eller? Glöm inte att du behöver luftflöde över VRM och sydbryggan ..
22 svar · 3,6k läst
C
Christofer Ingemansson: Stefan , ja det kan vara lösningen på det hela. Det var faktiskt så det var löst från början, innan vi renoverade hela badrummet. Får tänka till om hur det kan göras på ett snyggt sätt. Tack för ditt svar!
2 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.