Byggahus.se

FTX varvtal till vs frånluft

1. B
    Medlem Nivå 4
    Jag har FTX (Vallox) i ett hus från 2013. Jag hjälpte en granne med en annan sak och i samband med det tittade jag genom FTX-inställningarna där och observerade att den ena fläkten (minns tyvärr ej om det var till- eller frånluften) var inställd på 60 % driftspänning mot den andra. I min anläggning är båda inställda på 100 %. Husen är likadana.

Bör fläktarna vara inställda med differential? Har det att göra med att upprätthålla undertryck i huset, alltså att tilluften ska stå lite lägre? Eller tvärtom förhindra att undertrycket blir för stort när köksfläkten går (jag får ta i för att få upp min ytterdörr när köksfläkten går)? Eller är det grannens inställning som är tok?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tumregeln är att luftflödet i fläktarna skall vara så att tilluften är 90% av frånluften,
    just för att man inte skall pressa ut varm, fuktig luft i isoleringen.

Och när man kör köksfläkten på högvarv kan det vara bra att öppna ett fönster på glänt om man har ett välbyggt, lufttätt hus.
    (Hos oss slocknar brasan i kaminen, om den är nytänd, när vi kör igång köksfläkten :( )

3. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Har inte moderna frx aggregat flödesstyrning ihop med kompensering på frånluften när kökskåpan startar? Dvs att frånluften varvar ner då kökskåpan startar.
    Om dessa ej Sam körs får man ju ovan nämnda problem.

4. F
    Husägare · Nivå 10
    Jo, det låter som att du borde kolla inställningarna på ditt aggregat. Kolla i ”huspärmen” om det inte sitter ett injusteringsprotokoll där aktuella flöden står.
    Annars kanske det är läge att ringa någon ventfirma och be dem rensa kanaler och justera in ftx.
    Ett agg på 100% brukar ju också bullra mer, och vädra ut onödigt mycket värme.

5. M
    Medlem · Nivå 4
    På mitt system (Swegon Casa R-5 H Smart) är grundinställningen 54% på tilluft och 64% på frånluften.

6. B
    Medlem Nivå 4
    Den går inte på 100 % annat än varma sommardagar. Det finns en annan hastigetsinställning i åtta steg som styrs direkt från panelen (utan att böka runt i installatörsmenyn). Detta är specifikt inställning för att köra olika spänning till fläktarna. Jag antar att detta multipliceras med den relativa spänningen för valt hastighetsläge. Min står oftast på läge 6 vilket jag tror är drygt 60% (går också att justera i installarörsmenyn)

7. B
    Medlem Nivå 4
    Manualen för min visar inga grundinställningar specifikt men exemplen är 100% på båda. Jag får leta efter ett igångkörningsprotokoll.

8. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Den som har ställt in luftflödena skall ha gjort det i "installatörsmenyn" sedan skall du aldrig behöva gå in där utan kunna välja driftläge från användarmenyn.
    Vad har du för aggregat? lite lättare att diskutera när man vet det.

Normalt skall tilluftsfläkt och frånluftsfläkt gå med ungefär samma hastighet då tryckfallen brukar vara rätt lika i båda systemen.
    Sedan vilken inställning man får beror på hur stort aggregat man valt i förhållande till hus/anläggning, men går fläktar normalt (injusterat luftflöde) på över 75-80% är aggregatet för litet.

9. B
    Medlem Nivå 4
    Vallox 90 SE. Huset är drygt 140 kvm i två plan.

10. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Tittade bara lite snabbt på manualen men om du har normalt luftflöde för golvytan borde fläktarna gå i läge 6-7.
    Tittar man i diagrammet ser man även att vid samma inställning på fläktarna kommer frånluftsfläkten ge lite mer luft vid samma tryckfall i kanalerna.

11. B
    Medlem Nivå 4
    Tack för det. Systemet står som sagt normalt på läge 6. Jag antar att kanalernas längd/förgrening samt typ och grad av öppning på ventilerna påverkar tryckfallet. Men skattat utifrån ritningar är det i alla fall ungefär samma totallängd (knappt 30 m) på både till- och frånluftskanalerna, fördelat på 7 till- och 4 frånluftsventiler. Kan man gissa att det ger ungefär samma tryckfall?

Jag har också en observation som jag tycker stödjer att det är lätt undertryck i huset. Vid ytterdörren finns strömbrytare till en armatur på fasaden. Jag vet sedan tidigare att det inte är 100 % tätt där. Jag anmärkte på detta vid inflytt och det åtgärdades hjälpligt så att det inte rasar in kall luft. Drar jag på köksfläkten blir det fortfarande tydligt drag, men även om köksfläkten är av kan jag ana drag av kall luft. Öppnar jag däremot dörren försvinner det draget, och återkommer när jag stänger igen. Så jag vill ändå tro att huset har undertyrck, som det väl ska (?), med nuvarande inställning.

Igångkörningsprotokollet var goddag yxskaft, det står dokumenterat att till- och frånluft är i läge 7 och inget mer om några andra parametrar. Svårt att veta hur det ska tolkas eftersom manöverpanelen bara har en inställning för läge, inte separat för till- och frånluft. Differentialen mellan fläktarna ställs inte i samma skala utan i %.

12. U
    Medlem · Nivå 10
    Du kan öppna ett fönster lite på glänt och med lite rök se vilken väg luften tar. Har du fler våning så är det mest kritiskt högst upp i huset.

13. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Att du har "undertryck" i huset är rätt, jag ser det mer som att du har mer frånluft än tilluft vilket är bra för huset.
    Men idag brukar man ställa in luftflödena i balans, bör finnas ett protokoll med luftflöde.

Att fläktarna går med samma inställning kan fungera om man sedan ställt in rätt på donen, är kanalsystemen lika långa så låter det rätt.

När jag snabbt kolar manualen står det inget om skillnad mellan fläktarna däremot kan man ställa in luftfuktighet (fungerar bara om givare är installerad)

14. B
    Medlem Nivå 4
    Det är parametrarna 3.26 och 3.27 DC fan supply/exhaust som jag refererar till. Varken Rh-givare eller CO2-givare finns.

15. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Nu kan jag inte ditt aggregat men när jag läser texten om 3.26 och 3.27 så låter det som testläge?
    Du får nog kolla med Vallox vad dessa parametrar gör.