Hej
Just nu planeras ett utbygge av vårt Nässjöhus från 1982.
I dagsläget är vår köksfläkt kopplad till en takfläkt som även drar ut luft från badrum samt tvättstuga. Köket kommer iom utbygget att flyttas till andra änden av huset och styrningen i köksfläkten kommer alltså försvinna.
Frågan är nu hur jag i fortsättningen skall sköta ventilationen av badrum samt tvättstuga. Det nya köket kommer troligtvis få en ny egen kanal upp till talet. Kan man sätta typ. Paxfläktat i badrum och tvättstuga och en enkel huv på taket? Eller bör man ha kvar takfläkten på taket? Då måste ju även en ny styrning av fläkten till. Eller ska köket kopplas på (lång sträcka i bjälklag..)?
Kan nämna att taket ska läggas om i samband med renoveringen och att takfläkten behöver en renovering om den ska användas.
Se bild på kanalerna som kommer upp till fläkten på taket.
Tacksam för er kunskap samt synpunkter!
/Jesper
I dagsläget är vår köksfläkt kopplad till en takfläkt som även drar ut luft från badrum samt tvättstuga. Köket kommer iom utbygget att flyttas till andra änden av huset och styrningen i köksfläkten kommer alltså försvinna.
Frågan är nu hur jag i fortsättningen skall sköta ventilationen av badrum samt tvättstuga. Det nya köket kommer troligtvis få en ny egen kanal upp till talet. Kan man sätta typ. Paxfläktat i badrum och tvättstuga och en enkel huv på taket? Eller bör man ha kvar takfläkten på taket? Då måste ju även en ny styrning av fläkten till. Eller ska köket kopplas på (lång sträcka i bjälklag..)?
Kan nämna att taket ska läggas om i samband med renoveringen och att takfläkten behöver en renovering om den ska användas.
/Jesper
Produkter som diskuteras: "Paxfläktat"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
W Key skrev:Hej
/Jesper
Hej. Lite nyfiken på hur du gjorde med takfläkten, har nämligen en likvärdig som gett upp. Jag behöver nog byta min.
HejM Maglev skrev:
Vi bytte till en ny takfläkt som även fortsatt får styra grundventilationen i huset. Det nya köket fick en vanlig köksfläkt med egen kanal. Styrningen till takfläkten sitter tillfälligt i tvättstugan. På sikt hoppas jag få till någon lösning för ökat sug vid duschning (något fuktstyrt).
/Jesper
Ok, vilken fläkt blev det? Det såg likadant ut på din bild som det gör hos mig på utblåset. Tänker om du hittade en fläkt som passade klockrent och var enkel att montera?W Key skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blev en fläkt från systemair (jag lät hantverkarna sköta det). Eftersom jag flyttade köket, som gick i den ena pipan så behövdes ju inte denna specialdelning. Vi kopplade loss hela takdelen och skarvade på oss på det rör som gick till bad/tvätt. På så sätt blev ju bytet enkelt.M Maglev skrev:
men det finns ju nya fläktar som du kan byta till om du vill ha kvar takgenomföringen: https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4751-husqvarna-tf-ombyggnadssats.html
kanske kan vara något?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden