M
Glipa mellan köksfläktens plåttrumma och eternitrör inbyggd i låda, synlig i mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inblick i ett dammigt ventilationsrör med synliga fiberstrukturer, reflekterande frågeställningen om asbestexponering.
Skapa konto
Glipa mellan eternitrör och plåttrumma från köksfläkt innesluten i en låda.
Skapa konto
Grå låda som döljer ventilationskanalen i hörnet av ett kök med synliga hyllor och köksartiklar.
Skapa konto
Ska renovera köket och började kika på infästning mellan köksfläkt och ventilationskanal. Kanalen är i eternitrör det visste jag men när jag kikar närmare så ser jag att det är en glipa på ca 3-4 cm mellan plåttrumma från fläkt och kanalen i eternit som är inbyggd i en låda. Provade draget med först att först tända en tändare och sedan hålla ett papper framför kanalen. Tändarens låga drogs mot kanalen och slocknade direkt. Pappret drogs också mot kanalen så draget verkar vara bra. Känslan bara att det varit en glipa mellan kanalerna känns sådär. Finns det nån risk att asbest kommit ut i huset? Rören har inte bearbetats eller rörts på något sätt så då borde väl inga asbestfiber lossnat? Har barn så man tänker ju på dem.. Har tänkt att anlita en firma att plocka ner rören och dra nya spirorör in i murstock. Vad tror ni?

Asbest lossnar inte bara av draget utan det krävs mekanisk kraft för att lösgöra.

Staffans2000
Asbest är inte en bakterie. Inte heller kommer mineralen att elda upp din bil eller råna dig i en gångtunnel. Asbesttrumman har fyllt sin funktion i många år, utan att skada varken dig eller alla dina barn. Och hur skulle den kunna det?
Kort och gott. Oroa dig inte!

Staffan

Det är väl dumt att ta bort en fullt fungerande snyggt inbyggd eternittrumma. Den varken stör någon eller är till något bekymmer. Jag anser det är helt bortkastade pengar att ta bort en fungerande lösning och ersätta den med en ny.
Eternit är ju ett jättebra brandsäkert material som lämpar sig ypperligt som ventilationskanal från en köksfläkt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.