Ventilation
Promiscuos Monkey: hela tomten är på 170 m2, ideen är bra, tack men svår här och som exerg skriver för liten luftmängd man får kanske bli modern ingenjör istället för hippie
DaDolly: Vad är takhöjden i köket och vad är höjden på dina nya väggskåp?
FrittDrag_II: Kontrollera gärna vilket flöde/hastighet du har i kanalen. Man brukar rekommendera max 3 m/s i lufthastighet i kanaler till bostäder. 3 m/s i en 160 kanal motsvarar ett luftflöde på 60 l/s och ett tryckfall 0,8 Pa/m Skall man ha 60 l/s i en 100 kanal blir det 7,6 m/s och ett tryckfall på 7,3 Pa/m Skall du ha samma luftflöde och ändrar kanalstorlek från 160 till 100 ökar hastigheten i
InsidersUnited: En dimmer för att styra varvtalet alltså. Men har du enskilda så kan du säkert ställa ett grundflöde på dem, det blir bra.
FrittDrag_II: Om det är vanliga små "toalettfläktar" så kommer dessa inte kriga mot varandra då dem ger alldeles för lågt tryck för att påverka varandra. Jag hade helt klart satt fläkt i både tvättstuga och badrum, så kan man välja att köra dessa på lite lägre varvtal och då fördela luftflödet. Vill man sedan forcera luftflödet vid t.ex. mycket tvätt så är det lätt att göra,
Danielthatsme: [citat] Gammal tråd! Jag har precis fått samma bekymmer med en Franke fläkt som varit installerad sedan 2007. Hitta du något fel varför den blivit bränd?
Anonymiserad 282191: [citat] Ja,har märkt det själv,slår jag av frånluftsfläkten eller faktiskt också llvp så blir det betydligt högre luftfuktighet.
FrittDrag_II: Som etompau skrev dem 3 röda boxarna är reläerna. Inte ovanligt att dessa drar och sedan inte släpper igen när dem borde. Ett är till Rotorn, Ett är till Eftervärmaren och Ett är till Förvärmare (används inte just nu), när jag tyder ett halvrätt elschema. Har du tur sitter dem i en sockel, cirka 5mm hög svart bas på reläet då kan man bara dra loss reläet och ersätta med nytt.
Thomas Rynell: Inga problem att ha separata kanaler. Låter vettigt att inte blanda ihop skiten med maten
anders07: Hittade en Grundfos Alpha1 som verkar kunna göra vad jag behöver: "Drift med proportionellt tryck: Om reglertypen proportionellt tryck väljs varierar differenstrycket proportionellt med flödet, så att större flöde medför högre differenstrycket" Som jag förstår detta då så borde det fungera i kombination med reglerventilerna för konvektorerna. Om någon av konvektor har kylbehov
Immobil: Det fixar du lätt, om du inte har tummen mitt i handen.
Bricco: [MEDIA=youtube]aPTq98IErTM[/MEDIA] Min Heru 100 har börjat låta mycket. Ett vinande ljud som ni kan höra i videon. Installerad hösten 2017. Filter bytt oftare än rekommenderat. Kan inte visuellt se något fel inuti. Inte kan väl lagren gett sig så snabbt? Tips?
Rabbithole: Då tror jag det blir bra som du ritat. En högt placerad och en lågt
1Melina: [citat] Bifogar bilder på planritningen, kommer dock göra lite förändringar på övre plan, göra badrummet större och ta bort klädkammaren samt eventuellt riva klädkammaren mellan sovrummen.
Fotografen: Undvik plåt, plåt och tegel/murverk rör sig olika med temperaturväxlingar och saker kan spricka. Fylla med lecakulor eller sand och en tegelsten och bruk i botten på kanalen under hålet låter bättre.
grw: Hej, bor i ett hus byggt -69 med källare. Jag håller nu på att dränerar framsidan av huset (resterande gjordes tidigare). Huset har satt sig, och rör sig lite, vilket gör att markradon kommer in emellanåt (just nu 93Bq/m3, men kan vandra upp till 300 Bq/m3). Vi har en radonsug som tar det mesta. En tanke jag har är att, under trappan ned i källaren inomhus, göra ett hål ut (genom
Calore: Frånluft värmepumpar är endast ett sätt att billigt komma runt kravet på återvinning. Detta krav är skapat av okunniga människor som inte borde innehaft sin position. Det vore ju bättre att som konsument köpa en billigare maskin ( luft vatten kostar mindre än frånluft) som sparar in mkt mer även om den inte återvinner något. Målet borde ju vara en lägre energiförbrukning snarare
GoForIt: Normalt har en fläkt lättare att suga luft, än att trycka luft. Så, utan att ta hänsyn till andra förutsättningar, så är bästa placering förslag 1 (ute vid vägg). Större fläkt = högre kapacitet. Är det bara toan som ska ventileras räcker väl kanske 100 Försök om möjligt montera en ljuddämpare före fläkten, så slipper ni mycket ljud
mizzmezz: Nu är felet löst. Det var en fläkt i andra änden av huset uppe på vinden som hade stannat Tack för bra svar och förslag, jag gillar det här forumet :)
oskar.valta: [citat] Tacka vetja icke detaljplanerat område ;)
GoForIt: Normalt är tilluft i sovrum och vardagsrum som du beskriver. Med tanke på att eldstaden inte används behöver det till någon form av kontinuerlig mekanisk ventilation. Minst en, kanske båda (beroende på yta) fläktarna på toaletterna behöver gå kontinuerligt. En begränsande faktor kan sedan också vara ventilationstrummans längd och utformning (och glöm inte kondensisolering). En
huggan: [citat] Miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen bryr sig nog. De ger föreläggande om åtgärd på sådan ventilation som inte uppfyller kraven. Dock gör de ingen tillsyn mot privatpersoner vad jag vet. TS ville ha råd och jag kan tycka att om man ska ändra något i sitt hus bör man iallafall ha kännedom om vilket krav lagen ha. Jag lägger ingen värdering i vad han gör med
exerg: [citat] Varför? Du har ju takfläkten som ska ge den frånluft som är "normal vent" Allianscen hjälper ju bara till för att få lite mer "skjuts"när du lagar mat.
Jörgen Isaksson: Hej jag har ett Contura industri AB.. FTX system. Typ Minvex HV. Som jag skulle behöva delar till... Vars hittar jag det? Mvh Jörgen.
vinylskiva: Oavsett allt annat så låter det som en dålig idé att koppla en ny lägenhet på befintlig ventilation utan att veta säkert att ni har kapacitet för det. Dom nya kanalerna kommer påverka alla andra lägenheter som är påkopplade på samma system och i värsta fall sluta med att luften inte räcker till, eller att ni måste göra en injustering på hela systemet sen till betydande kostnad.
Stephanie Hallberg: Hej, ska berätta och visa. Min telefon behövde laddas upp, ska visa med bilder strax. Men det är troligen ventiltrumman som är orsaken till ljudnivån
ArneTW: Jag ser inga sätt att få bort det... lär ju inte göra nån skada. Du har en viss fukt i en kallställd stuga plus att du för in lite mer mha fotogenvärmaren. Den kondenserar på den kalla fönsterytan. Ställ fotogenvärmaren så dess avgaser dras ut genom kaminen? /ATW