2 388 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
skillnad mellan tilluftventil
Jag vill skaffa mig tilluftsventiler för vägg.
Det finns så himla mycket skillnad mellan olika typer och priser.
På Jula köper man tilluftsventilsats för 99,90kr, Biltema en ventilsats med invändigt spjäll för 125kr, men på Bauhaus finns det sats för 250kr eller mer.
Vad kan skillnaden vara, annat att de dyrare ventiler har en filter? Ska både billiga och dyra ventiler lika bra ang. lufttillförsel?
Det finns så himla mycket skillnad mellan olika typer och priser.
På Jula köper man tilluftsventilsats för 99,90kr, Biltema en ventilsats med invändigt spjäll för 125kr, men på Bauhaus finns det sats för 250kr eller mer.
Vad kan skillnaden vara, annat att de dyrare ventiler har en filter? Ska både billiga och dyra ventiler lika bra ang. lufttillförsel?
Om du ska ha tilluftsventiler med/utan filter beror dels på dina andra tilluftsventiler, dels om du har självdrag eller fläktstyrd frånluft, dels hur planlösningen är.
Hur/om du ska (kunna) justera in tilluftsventilerna beror mycket på tycke & smak
Hur/om du ska (kunna) justera in tilluftsventilerna beror mycket på tycke & smak
Just nu har jag bara tilluft i matrummet, det är bara ett fyrkantigt håll i väggen med en klaffventil och ute en metalgaller. Inte ens en kanal i väggen.Demmpa skrev:
Vill sätta in tilluft i två sovrum och vardagsrummet. Nästan alla innerdörrar är öppet hela dagen, om de är stängda kommer luft underifrån eftersom det finns spalter.
Huset är självdrag men ska även sätta in en badrumsfläkt, där i detta rum jag har inget frånluft alls och just nu är det mkt. fukt att inte går att ventileras bort.
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Finns också tilluftventiler med extra ljuddämpning på olika sätt vid behov,bullrig väg utanför mm 
https://ventilation.se/fresh-tl80f-...MIiKyhm8f55wIVDcayCh1t8Q8hEAkYAiABEgJYi_D_BwE
https://ventilation.se/fresh-tl80f-...MIiKyhm8f55wIVDcayCh1t8Q8hEAkYAiABEgJYi_D_BwE
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden