Hej!

Vi har ett hus ifrån 70 med självdrag, det fungerar dock väldigt dåligt och vi planerar att installera FTX istället.

När jag läser runt hittar jag en del som säger att man inte ska göra det om huset inte är helt tätt, och att man bör täta huset först. Andra säger att det är bra om det är tätt, men inte hela världen.

Vad jag förstått är det som kan hända om det inte är helt tätt att man inte får så bra värme i huset av FTX-systemet? Finns det några andra nackdelar?

I vårt hus är det främst fönstrena som kanske inte är 100 täta.

Skulle ni säga att man måste åtgärda det här först eller installera FTX ändå?

• Gilla
morr
  • Laddar…
Det som sker är att en del av besparingen kan utebli då en del av tilluften kan komma in utan att passera växlaren.
Luftkvalité och komfort tordes bli detsamma om det inte viner om öronen vid t. ex fönstren.

Redigerat:
  • Gilla
olskar
  • Laddar…
Kanske ska tillägga mer på dina frågor.
Om fönster är enkelt att täta så skulle jag nöja mig med det. Och om det inte är enkelt så kommer det att fungera bra och ni kommer att återvinna en hel del ändå. Och luft kvaliteten kommer bli dag och natt mot självdrag.

• Gilla
olskar
  • Laddar…
Om det är hyfsad balans i flöde mellan tilluft och frånluft borde det inte tjuvdra så mycket från otätheter. Ett visst undertryck bör det dock vara för att inte riskera att trycka ut fuktig luft i väggar/vind. Vårt hus är byggt -37 och tillbyggt -60. Inte jättetätt med andra ord. FTX:en funkar kanon ändå.

• Gilla
olskar och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är en dum gammal myt utan egentlig grund. FTX fungerar utmärkt i alla hus oavsett hur täta dom är.

FTX aggregatet är en passiv värmeväxlare som värmer tilluften med frånluften så du får kontrollerad friskt luftombyte i huset.
Det är inte ett värmesystem men man kan sätta en kanalvärmare och få viss uppvärmning och kyla men det är väl egentligen inte värt besväret

Har du dålig luft i huset tycker jag det är en utmärkt idé att satsa på FTX. Det man ska veta är att det primärt är ett ventilationssystem och inte ett system tänkt för uppvärmning

Redigerat:
  • Gilla
Einh och 4 till
  • Laddar…
Håller med tidigare inlägg.
Installerade FTX i vårt hus. Inomhushusklimat blev kanon efter.
Med FTX kan du ventilera enligt moderna normer utan stora enegriförluster.

• Gilla
olskar och 2 till
  • Laddar…
Vi har installerat FTX i vårt hus byggt 1969. Kanonnöjda, inga förhöjda uppvärmningskostnader. Bättre fördelning av värmen än tidigare. Bättre luftkvalitet. Kraftigt sänkta radonvärden.

Systemair VTR 500, ca 220m2. Uppvärmt med luft-luftvärmepump och direktverkande elradiatorer. Vi har bytt många av våra gamla fönster mot nya moderna, på de gamla har jag bytt tätningslisterna.

• Gilla
olskar
  • Laddar…
Installera om det inte blåser orkan och kolla besparing !
Du kommer se förbättring i alla fall...
Om du ska ha full utdelning på systemet så är det bäst om huset är hyfsat tätt

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.