Ventilation
Upp: [citat] Nej, det gjorde jag inte. Räknade ut att jag skulle behöva bila bort för mycket av det befintliga golvet för att få plats med den isolering som skulle behövas för att inte riskera kondens.
AngelFB: Hahaha. Eller hur :crysmile: Troligtvis spam...har rapporterat det. [citat]
Rigor: Smidigast är nog en egen kanal...och balansering av flödet.. Ska man ta hänsyn till personbelastning, har den ökat i hela lgh?
maximm: [citat] Fresh Flimmerfilter är fantastiska! Bytte precis ut mina till nya efter ett år och de var kolvsvarta fulla av skit. Kommer aldrig köra på något annat :)
HerrPeter: Tack för alla tankar och tips! Jag var en sväng till Bauhaus igår och hittade då en ventil med ytterdiameter 140, denna modifierade jag idag med hjälp av bandsågen och nu sitter den på plats. Inte riktigt optimalt kanske, kommer bli lite trixande att få till hålkälslisten snyggt runt detta, men det får funka. Vidare mot nya utmaningar!
Östaröd: [citat] Oj, blir helt yr av möjligheterna, men känner också att jag är på djupt vatten. Skulle nog hellre köpa en färdig lösning :)
HobbyJohn: Jag har ett kombinerat garage och förråd (gammalt pannrum). Dessa är separerade med en vägg och varsin dörr utifrån. Hela byggnaden är isolerad men idag ouppvärmd. Jag har en avfuktare i garaget som löser detta lysande, det står också en i förrådet. Jag skulle vilja hitta en lösning där jag kunde köra samma avfuktare i båda utrymmen. Man skulle kunna ta upp en dörr invändigt
1903: [citat] Kan ha varit så. Tippar på cirka 2500-3000 PPM, osäkert om man känner av, påverkas av sådana nivåer.
BirgitS: [citat] Är det självdrag så finns det ingen centralfläkt. Om du inte vet hur ventilationen är tänkt att fungera i huset så föreslår jag att du kontaktar styrelsen eller teknisk förvaltare (BRF) eller hyresvärden (hyreshus). Åtminstone om det är centralfläkt är det viktigt att ventilationsdonet för frånluften är inställd på rätt luftflöde.
1903: Systemet är uppe. Var rätt jobbigt, men nu har vi låga CO2, hade 9 pers och kunde hålla bra värden, varmluftspumpen behöver inte gå lika mkt, men kanske nollsummespel då ftx drar ström. Men luften i sovrummen känns frisk. Tidigare Alnor flytta luft lät för mkt, samt högt CO2, detta är så mkt tystare. Totalkostnad under 30. [bild]
dadid: De lite snävare varianterna av stormhuvar tror jag utgör ett ganska stort motstånd. Dvs fläktkapaciteten bromsas mycket. Vet du någon design som inte snörper flödet allt för mkt?
RichardRR: Ny spisfläkt från Siemens. Noterade att den skramlade vid drift. Demonterade kanalen och ser att medföljande kallrasskyddet orsakar ljudet. Kallrasskyddet har för mycket spelrum / dålig precision och så fort luftflödet ökar börjar det skramla. Mottager gärna förslag på bättre kallrasskydd. Någon som har erfarenhet av detta från Systemair
Kv1ck: Hej! Röret sitter så pass nära takfoten att man kan se den med rätt vinkel. Då har jsg sett under vintertid att det blir mycket kondens under taket, därav att jag vill ha ut det. Nja. Dra genom väggen är inget alternativ, dels pga lukten men också rent praktiskt. Så det får bli genom tak. Mvh
Tre M.: Ja det var extremt högt när vi hade renoverat... över 2000 i nästan 2 veckor.
munge: Det är en pil på filtret (för luftriktningen antar jag)
Musikläraren: ******* citat redigerat av moderator, dold reklam ******* Aha, intressant med swegon! Så man sätter alltså ventilationsaggregatet vid spisen och har huvudutsuget där! Då kommer det inte ta något extra utrymme Räcker det med frånluft bara vid spis och toalett kanske? Så har man tilluft i alla andra rum.. Jag tänker ev bygga ett hus runt 72 kvadrat invändigt med tre små barnrum och ett
Luftskeppet: Hej Elmont, Ett bra tips, ska jag se till att det är. Stort tack!
clwir: [citat] Hej, blev jättenyfiken på att lägga ventilationen i plattan som du har gjort. Skulle vara så kul att kort få ta del av dina erfarenheter efter att huset blev färdigt :-)? Hälsningar, Claes!
Solitur: Har denna ventil ovanför fönster i bostadsrätten, den döljer ett antal hål som går genom väggen (ytan är ungefär 30x3cm). Har försökt hitta filter ventilen, men inte lyckats finna något lämpligt. Storleken på de nuvarande filtren är 34x6x1 cm. Funderar på om det kanske är värt att helt enkelt byta ut hela den inre ventilen, men vet inte vad som skulle passa till 30x3 cm? Vad
xLnT: [citat] Du menar på väg ut väl? Den du håller i handen är GT7, den ska som de andra påpekat monteras inuti tilluftskanalen precis efter aggregatet (har du även värme/kylbatteri ska den vara monterad efter dessa också). Jag skulle starta upp vårt aggregat igår, men det hände inte ett dugg när jag kopplade på strömmen. Efter lite felsökning så är det förmodligen antennen som inte
elmont: Eftersom du ska ha ett lätt undertryck i bostaden är risken för att fuktig luft ska leta sig upp i princip obefintlig, däremot kommer ett visst flöde av luft komma ner till bostaden från vindsvåningen. Luften som kommer ner letar sig in genom dom små "otätheter" som alltid finns oavsett hur bra man tycker att man plastat och tätat.
Jonatan79: Dom vill tjäna pengar, standardrek i hus med krypgrunden gissar jag. Flytta in och sätt dit en mätare först och ta beslut senare. Kan lika gärna funka i 50 år till...
oskar.valta: Någon typ av ventilation behöver du anordna i köket eftersom ventilationen via kökskåpan försvinner. Som Vinylskiva skriver låter som en vettig plan, låter dock som att det ev. kan bli tajt med ett 125-don om det är ca 13 cm ovan överskåp. Ett alternativ är då att sätta ett t-rör 125/125/100, sätta ett 100-don och plugga en 125-anslutning.
etompau: Undvik att kladda med silikon mellan fläkt och väggyta. En tätningslist bör räcka.
Lägganbygg: [citat] Hej, Jag funderar på en annan sak. Restaurangen har eget fläksystem så det kan omöjligtvis komma från fläkten enligt bostadsrätten. Din anvisning ovan visar ju att det är tryck i fläkten. Dock så har jag svårt att avgöra om lukten kommer från fläkten eller avloppet. Och en tanke som slår mig är att de kanske har samma avlopp på tex en toalett. KAN luft komma från
huggan: Enklaste och billigaste åtgärden är tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum sedan konstant drift på bdsrumsfläkt och spisfläkten. Kostar lite energi än mot FTX men oftast räknar man inte hem energibesparingen.