Håller på att inreda vindsvåningen i ett hus från 60-talet och behöver lite tankestöd om tilluften. Har satt in velux takfönster som går att ställa i ventilationsläge men funderar på om jag också behöver sätta in tilluftsventiler i gaveln? Där finns ett fönster i varje gavel så skulle också kunna borra upp hål i karmen.

Men så läste jag någonstans att det kanske ändå inte funkar i hus med självdrag då det tydligen kan bli att ventilationen går åt fel håll på ovanvåningen. Är det bättre att strunta i det? Eller ska jag borra upp hål i fasaden och i värsta fall stänga tallriksventilen om det inte funkar?

Finns det någon badrumsfläkt på vinden ? Annars lär det inte bli så bra, kan vara svårt även med en fläkt. Bygger ni sovrum?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det någon badrumsfläkt på vinden ? Annars lär det inte bli så bra, kan vara svårt även med en fläkt. Bygger ni sovrum?
inget badrum, 2på bottenvåningen. Blir ett sovrum och ett tv/lekrum. Ca 35m2 totalt

Ok. Prova med ventil i fönsterkarmen till att börja med.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Prova med ventil i fönsterkarmen till att börja med.
ok. Tänkte mer nu när väggen är nerriven fram till teglet så om det någon gång är enkelt att ta upp ett hål så är det men visst är ju inte mer än ett lager gips o lite isolering om det måste göras senare.

Jaha, det är bra, testa det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.