Vi byggde/köpte ett nyckelfärdigt hus av Bra Hus och flyttade in i april 2017. Under hösten/vintern 2018 så började vi få problem med ventilationen i huset eller snarare att aggregatet (ett Östbergs FTX Heru 160 T EC)
larmade för diverse felkoder och slutade fungera.
Vi hade ett längre driftsstopp av aggregatet då vi var bortresta under 1 1/2 veckas tid och upptäckte att de stod vatten i fönsterna när vi kom hem. Vi fick även fuktskador på fönsterkarmar/bänkar.
Vi hade tekniker här från leverantören av aggregatet som flertalet gånger bytte ut delar av aggregatet efter att de larmat om trasig motor frånluft, styrkort mm.
Men problemen med larmen från aggregatet återkom men teknikern kunde inte förstå orsaken till varför aggregatet inte fungerade.
Först när vi skruvade bort en täckskiva som satt ovanför aggregatet för att dölja kanalerna/ledningsschaktet upp mot ovanvåningen så såg vi varför aggregatet slogs ut med jämna mellanrum.
På aggregatstaket så var det en mindre sjö med vatten, som tar sig ner i aggregatet via installationsluckan till aggregatet.
Vad jag kunde se och vad jag har sett nu under snart 1 1/2 år så är det endast den utvändiga isoleringen på framförallt utelufts-kanalen som är dyblöt ca 2-5 cm upp från genomföringen i aggregatet. Vattnet rinner sedan ut på taket av aggregatet och vidare ner i aggregatet.
Jag har aldrig sett att isoleringen är blöt längre upp på kanalen än dessa ca 5cm.
Vi har haft kontinuerlig kontakt med Bra Hus gällande detta återkommande problem sedan vintern 2018 men vi har fortfarande samma problem idag efter att de skickat hit 2-3 olika ventilationsfirmor för att föreslå åtgärder.
Men de har aldrig kunnat identifiera felet utan det känns mer som att de åtgärder som gjort har vart mest på chans för att förhoppningsvis lösa problemet. Problemet med avvattningen uppstår enbart under vintern/den kalla årstiden på året.
Åtgärder som gjorts är:
Isolerat om rören sista metern ner mot genomföringen mot aggregatet (3 gånger)
Isolerat med armaflex ovanpå taket till aggregatet.
Sågat upp en lucka på ca 0,7*0,7m i klädkammaren på ovanvåningen för åtkomst till ledningsschaktet och för att täta revor i plasten/strumpan runt kanalerna.
Men ingenting har som sagt hjälpt.
Nu är de inne på att riva ut kanalerna och dra ner nya uppe från vinden, då jag frågat om de är säkra på att de löser problemet så blir svaret; -Vi hoppas det...
Det känns ju sådär att de efter snart 1 1/2 inte ens lyckats identifiera orsaken och arbeta därifrån..
Är det någon här som besitter mer kompetens än de som vart här och kan veta orsaken till detta så mottar vi ett svar med glädje.
Bifogar lite bilder på vattnet på taket till aggregatet samt när de rinner ner från baksida aggregat till golv.
Som sagt tacksam för svar.
//Micke
larmade för diverse felkoder och slutade fungera.
Vi hade ett längre driftsstopp av aggregatet då vi var bortresta under 1 1/2 veckas tid och upptäckte att de stod vatten i fönsterna när vi kom hem. Vi fick även fuktskador på fönsterkarmar/bänkar.
Vi hade tekniker här från leverantören av aggregatet som flertalet gånger bytte ut delar av aggregatet efter att de larmat om trasig motor frånluft, styrkort mm.
Men problemen med larmen från aggregatet återkom men teknikern kunde inte förstå orsaken till varför aggregatet inte fungerade.
Först när vi skruvade bort en täckskiva som satt ovanför aggregatet för att dölja kanalerna/ledningsschaktet upp mot ovanvåningen så såg vi varför aggregatet slogs ut med jämna mellanrum.
På aggregatstaket så var det en mindre sjö med vatten, som tar sig ner i aggregatet via installationsluckan till aggregatet.
Vad jag kunde se och vad jag har sett nu under snart 1 1/2 år så är det endast den utvändiga isoleringen på framförallt utelufts-kanalen som är dyblöt ca 2-5 cm upp från genomföringen i aggregatet. Vattnet rinner sedan ut på taket av aggregatet och vidare ner i aggregatet.
Jag har aldrig sett att isoleringen är blöt längre upp på kanalen än dessa ca 5cm.
Vi har haft kontinuerlig kontakt med Bra Hus gällande detta återkommande problem sedan vintern 2018 men vi har fortfarande samma problem idag efter att de skickat hit 2-3 olika ventilationsfirmor för att föreslå åtgärder.
Men de har aldrig kunnat identifiera felet utan det känns mer som att de åtgärder som gjort har vart mest på chans för att förhoppningsvis lösa problemet. Problemet med avvattningen uppstår enbart under vintern/den kalla årstiden på året.
Åtgärder som gjorts är:
Isolerat om rören sista metern ner mot genomföringen mot aggregatet (3 gånger)
Isolerat med armaflex ovanpå taket till aggregatet.
Sågat upp en lucka på ca 0,7*0,7m i klädkammaren på ovanvåningen för åtkomst till ledningsschaktet och för att täta revor i plasten/strumpan runt kanalerna.
Men ingenting har som sagt hjälpt.
Nu är de inne på att riva ut kanalerna och dra ner nya uppe från vinden, då jag frågat om de är säkra på att de löser problemet så blir svaret; -Vi hoppas det...
Det känns ju sådär att de efter snart 1 1/2 inte ens lyckats identifiera orsaken och arbeta därifrån..
Är det någon här som besitter mer kompetens än de som vart här och kan veta orsaken till detta så mottar vi ett svar med glädje.
Bifogar lite bilder på vattnet på taket till aggregatet samt när de rinner ner från baksida aggregat till golv.
Som sagt tacksam för svar.
//Micke
Då du säger att vattnet bara kommer på vintern är det mest troligt kondens som bildas på uteluftskanal eller avluftskanal.
Tätskiktet (plasten) runt isolering måste vara tät hela vägen även mot aggregat, ser ut som att det är öppet mot aggregat på några bilder.
Hur kall utetemperatur brukar det vara när vattnet dyker upp?
Sitter aggregatet i ett väldigt fuktigt utrymme?
Tätskiktet (plasten) runt isolering måste vara tät hela vägen även mot aggregat, ser ut som att det är öppet mot aggregat på några bilder.
Hur kall utetemperatur brukar det vara när vattnet dyker upp?
Sitter aggregatet i ett väldigt fuktigt utrymme?
Tätskiktet runt isoleringen var inte helt tät och jag vet inte ifall det är 100% tätt nu heller efter att de försökt tejpa/täta de synliga revor som man såg visuellt upp i rörschaktet. Det är ju lite svårt att komma åt kanalerna då de går från apparatrummet på nedervåningen upp i ett schakt till vind. Vid inspektion av ett ventilationsföretag som vart här så var tätskiktet slarvigt monterat runt isoleringen. (antar att det är snickarna som gjort detta från början..)
Men bör inte isoleringen bli blöt även längre upp längs kanalen och inte enbart de sista 5cm ner mot taket till aggregatet?
Det behöver inte vara speciellt kallt ute för att det ska börja samlas vatten, från ca 4-5 plusgrader och kallare.
De har ju även tilläggsisolerat med armaflex ovanpå taket till aggregatet och runt kanalerna för att "täta" till det.
Aggregatet sitter i ett mindre apparatrum avskilt i tvättstugan, det är ju relativt varmt i hela tvättstugan inklusive apparatrummet då vi kör mycket tvättmaskin, torktumlare & torkskåp.
Så ser det ut nu, enda skillnaden är att vattnet blir liggandes under armaflexen och därmed svårare att torka upp...
Men bör inte isoleringen bli blöt även längre upp längs kanalen och inte enbart de sista 5cm ner mot taket till aggregatet?
Det behöver inte vara speciellt kallt ute för att det ska börja samlas vatten, från ca 4-5 plusgrader och kallare.
De har ju även tilläggsisolerat med armaflex ovanpå taket till aggregatet och runt kanalerna för att "täta" till det.
Aggregatet sitter i ett mindre apparatrum avskilt i tvättstugan, det är ju relativt varmt i hela tvättstugan inklusive apparatrummet då vi kör mycket tvättmaskin, torktumlare & torkskåp.
Så ser det ut nu, enda skillnaden är att vattnet blir liggandes under armaflexen och därmed svårare att torka upp...
Klicka här för att svara



