Hej!

Någon som vet felet eller har någon idé om en lösning?

Jag har installerat en PAX Passad på toaletten i ett rum i källaren som är på 25 m2. Fläkten går konstant men det är mycket dåligt sug. Nu tänker jag om den måste sitta centrerad i ett 100 rör, för nu sitter den inte exakt i mitten på en eternitkanal (som går till skorstenen). Röret sticker ut ca 1 cm kanal till vänster framför fläkten, därför kanske det blir nån vajsing med blåset? Tidigare satt där en MYSON och den var det inga problem med, fin luft kom in från kokvrån och från vardagsrummet. Den gick i 5 år konstant men kapsejsade sedan. PAXen är väl ändå inte för klen? Borde väl motsvara en MYSON. Och att komplettera med en kanalfläkt känns lyxigt.
Idén är att bygga en låda och leda rör till eternitkanalen men då krävs (helst) en 90 graders böj i direkt anslutning till PAXen och den kanske inte klarar det heller?

C
Bara en vild idé, men är du säker på att det är en 00 och inte en multi eller 60+ som har justerbart grundflöde?
Är inte riktigt med på detta med "Röret sticker ut ca 1 cm kanal till vänster framför fläkten"?
Det måste vara tätt mellan fläkten och kanalen, men i övrigt ser jag inte att det kan ha någon praktisk betydelse att den inte sitter exakt i mitten.

cpalm skrev:
Bara en vild idé, men är du säker på att det är en 00 och inte en multi eller 60+ som har justerbart grundflöde?
Är inte riktigt med på detta med "Röret sticker ut ca 1 cm kanal till vänster framför fläkten"?
Det måste vara tätt mellan fläkten och kanalen, men i övrigt ser jag inte att det kan ha någon praktisk betydelse att den inte sitter exakt i mitten.
Nej, det ska vara en 00. Den surrar rätt duktigt.
Jo, till mysonfläkten byggde jag en distans, och den ligger inte helt hundra i fas med eternitröret. Den har ett 120mm hål och till vänster i slutet på distansen kommer eternitröret ut ca 1 cm. Paxfläkten ligger närmare det än Mysonen.

Värmeelement i taket ovanför en duschstång, lutande mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag hittade svaret i en annan tråd: "Fresh intelligent och flertalet paxfläktar funkar ok om dom sitter monterade i en vägg eller tak med HELT fritt blås. Minsta lilla mottryck och flödet är lika med noll."

Får nog se mig om efter en annan lösning. Ev. Ta upp eternitkanalen längre bort i källaren och montera en större kanalfläkt där. Hua :|

Redigerat:
Får jag fråga hur/om du löste detta?

har ett liknande problem där vent.rör ut sitter nära väggen i ett hörn (upp i tak). Så behöver bygga ut med en distans. Kanske en sådan låda som du.

Har en tanke om att stoppa in ett vent rör i det befintliga så att det går in en bit. monteras förstås tätt mot ventilationsfläkten (i mitt fall ev. pax bora) om det går.

Återkom gärna om du har kommit vidare med ventilationen. :)

Jo, jag sågade upp botten på eternitröret, ca 0,5 m bakom fläkten, och ledde ner luften via en böjd plåt in i toaletten som är på andra sidan. Det var för mycket motstånd med tre svängar fram till skorstenen, och ganska långt rör är det också. Det behövs nog en betydligt större fläkt än en pax att orka med det.
Så försök att få det så att det blir så lite motstånd som möjligt. Din idé om ett rör verkar vettig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.