4 819 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
FTX med kallställda rum?
Sida 1 av 3
Vi planerar ett enplans fritidshus med ftx och golvvärme i platta på mark. Under vintern vill vi kunna kallställa några rum genom att strypa golvvärmeslingorna till dessa rum. Nu kommer problemet. Hur gör man med ftx systemet? Detta kommer ju dra in kalluft från de kallställda rummen och skapa drag i den uppvärmda delen samt värma upp de kalla rummen. Kan man samtidigt strypa luften till dessa rum? I så fall, hur blir det med ljudet? Tacksam för råd. Gärna från någon som gjort något liknande.
Normalt så suger FTX ut (varm) luft från kök/badrum, sedan värmer den upp inkommande uteluft i värmeväxlaren från denna frånluft. Så jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang.
FTX kan vid behov koppla in ett elektriskt värmepaket för att ge extra värme till tilluften.
FTX kan vid behov koppla in ett elektriskt värmepaket för att ge extra värme till tilluften.
Ett FTX-system ska ej ses som ett uppvärmingssystem utan är enbart för ventilation.
Sedan är väl det normala att FTX:en blåser in friskluft i rummen. Om det är så ni tänker ha det, kommer det bara att bli kallare i rummen med avstängd golvvärme.
Sedan är väl det normala att FTX:en blåser in friskluft i rummen. Om det är så ni tänker ha det, kommer det bara att bli kallare i rummen med avstängd golvvärme.
Troligen uttrycker jag mig oklart. Jag är medveten om egenskaperna för ftx. Som jag tidigare försökte säga var att jag vill ha en varm del (mha golvvärme) och en kall del i huset. FTX-aggregatet bör då kyla den varma delen och värma den kalla delen. Vad jag främst är rädd för är kallras i den varma delen.
HejB bengtsbox skrev:Vi planerar ett enplans fritidshus med ftx och golvvärme i platta på mark. Under vintern vill vi kunna kallställa några rum genom att strypa golvvärmeslingorna till dessa rum. Nu kommer problemet. Hur gör man med ftx systemet? Detta kommer ju dra in kalluft från de kallställda rummen och skapa drag i den uppvärmda delen samt värma upp de kalla rummen. Kan man samtidigt strypa luften till dessa rum? I så fall, hur blir det med ljudet? Tacksam för råd. Gärna från någon som gjort något liknande.
Om du vill att detta ska funka så får sätta spjäll till de rummen som ska vara kalla.
Du bör samtidigt varva ner fläktarna så att flödet blir rätt för den kvarvarande varma ytan.
Men lite luft bör gå in i den kalla del för att få lite cirkulation
Mvh
Tony
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det skulle väl i så fall vara att det strömmar kall luft från de icke uppvärmda rummen ut i de uppvärmda. Hus som bara har frånluftsventilation har ju ventiler för utomhusluft som skall komma direkt in. Om man alls märker skillnaden borde det bli avsevärt mindre kallras än i hus som saknar FTX. Vet du någon som haft detta problem?
Jo så tänker jag också men är lite rädd för oljud om man sätter in spjäll i kanalerna.T Turbin skrev:
Du har en poäng här! ...och nej jag kan inte peka ut någon men en person i husbranchen påpekade risken med kallras.A Avemo skrev:Det skulle väl i så fall vara att det strömmar kall luft från de icke uppvärmda rummen ut i de uppvärmda. Hus som bara har frånluftsventilation har ju ventiler för utomhusluft som skall komma direkt in. Om man alls märker skillnaden borde det bli avsevärt mindre kallras än i hus som saknar FTX. Vet du någon som haft detta problem?
Det känns som om Turbin är närmast sanningen. Alternativet är att sätta in två aggregat, ett för varmdelen och ett för kalldelen?
Sen är jag tveksam till att kallställa ett hus byggt enligt moderna metoder, map på fuktvandring åt fel håll ift fuktspärrar osv.
8-10 grader är nog helt ok, men inte kallare.
Sen är jag tveksam till att kallställa ett hus byggt enligt moderna metoder, map på fuktvandring åt fel håll ift fuktspärrar osv.
Håller med. Med kallställda menade jag ca 12-15 grader.Fotografen skrev:
Det känns som om Turbin är närmast sanningen. Alternativet är att sätta in två aggregat, ett för varmdelen och ett för kalldelen?