Har städat ur och fixat upp bastu som förre ägaren byggt in i källaren. Består av betongvägg runt om, trädörr och trätak och träpaneler längs del av väggarna.

Finns en ventil mellan bastun och tvättstugan utanför. Är en sotlucka förbunden till rökrör från vedeldad kamin, samt en öppningsbar ventil på murstocken jag tror är ansluten till skorstenen.

Bredvid kaminen i golvhöjd är det jag tror är sotlucka från gamla oljepannan i pannrum bredvid.

Finns ingen brunn i bastun, bara i tvättstugan.

Min tanke är, eftersom man ju vid bastubruk använder mycket vatten, hur man bör göra för att undvika mögel och fuktskador vid frekvent användning.

Finns en friskluftsventil i tvättstugan också,men går ju knappast att använda för att ventilera ut fukten eller?

• Ritning över källare med bastu, tvättstuga och pannrum markerade, inklusive ventilation och vatteninstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämna dörren på glänt efter bad, det är inte så stora mängder vatten. Bra om om du kan raka ut vatten till brunnen i tvättstugan. Ventilen bastu->tvättstuga skulle kanske hellre sitta nedtill, men det är inget jag skulle bygga om, kommer väl in luft under dörren också.

• Gilla
kest
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Lämna dörren på glänt efter bad, det är inte så stora mängder vatten. Bra om om du kan raka ut vatten till brunnen i tvättstugan. Ventilen bastu->tvättstuga skulle kanske hellre sitta nedtill, men det är inget jag skulle bygga om, kommer väl in luft under dörren också.
Vette katten hur mycket luft som kommer in, det ör en dörrkarm, så går inte att kara ut vatten såvida jag inte kapar tröskeln.

Nu var jag ner idag och tog bort ett par plankor på väggarna då man ju klätt in del av väggen och taket. Ville se ev tecken på mögel men kunde bara se damm och spindelnät till fördärvelse.

Däremot undrar jag om det är riktigt gjort öht, man har reglat direkt mot betongvägg och lättklinker.

Nu vet jag inte när detta gjordes, vedpannan är från 1990 men säger inget om väggarna. I sä fall är det väldigt bra skick.

Luktar inget speciellt där, däremot i ett annat rum där man reglat mot betonggolv...

• Närbild av ett hörn där en trämöblering möter en strukturerad betongvägg utan tecken på mögel.
    Skapa konto
  • Närbild på damm och spindelnät mellan träreglar mot en betongvägg.
    Skapa konto
  • Närbild av en glipa mellan en dörrkarm och en betongvägg fylld med damm och spindelnät.
    Skapa konto

Bästa svaret

Är det baksidan av bastupanelen man ser? Oisolerat? Väggarna ser torra ut, konstruktionen är nog inget problem i din källare om det ser ut så efter 20 år.
Jag skulle kapa tröskeln, om det inte ser för illa ut. Så får du två flugor i en smäll.

S sulfobus skrev:
Är det baksidan av bastupanelen man ser? Oisolerat? Väggarna ser torra ut, konstruktionen är nog inget problem i din källare om det ser ut så efter 20 år.
Jag skulle kapa tröskeln, om det inte ser för illa ut. Så får du två flugor i en smäll.
Är nån slags klick-träpanel, reglarna sitter direkt mot betongen. Är väl typ halva bastun som är inklädd och har inte kommit åt att kolla ena kortsidan tyvärr då det skulle innebära risk att jag har sönder panelerna.

Det är väl en 2-3 cm luft mellan panelerna och betongen (fast på ena sidan är det murad lättklinker ser det ut som).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.