Hej. Har kolfilterfläkt inne i köksskåp anslutet till ventilationssystemet.
Tydligen ej tillåtet installerat av förrförra ägaren. Bara att fixa själv (dolt fel existerar ju inte om man läst detta forum några år).

Så jag leker med 2 alternativ om ingen har bättre.
1. Sätta ett frånluftsdon(?) inne i skåpet och sen ett ventilerationsgaller på köksluckan. Hittar inga exempel på hur det kan se ut.
2. Kapa köksluckan och bygga litet skåp och ha ventilen direkt där.

Nån som har gjort detta?

En annan variant (som jag aldrig skulle göra) är att göra nåt provisoriskt och sen återställa som det varit sen 2012.

/T

BirgitS
1. Bara gallret är tillräckligt stort så att det inte bromsar luftflödet så går det väl bra att göra så, men jag har inte heller sett något sånt.

Om takanslutningen ovanför överskåpen är tillräckligt hög så sätter man ofta ventilationsdonet i den, med tätt rör bort till ventilationskanalen.

Dolda fel kan ju finnas men för bostadsrätter är reklamationstiden 2 år. Sen gäller det ju att felet omöjligt att se och att det inte var förväntat. Med tanke på hur ofta såna här typer av fel förekommer kan det mycket väl vara förväntat.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Bara gallret är tillräckligt stort så att det inte bromsar luftflödet så går det väl bra att göra så, men jag har inte heller sett något sånt.

Om takanslutningen ovanför överskåpen är tillräckligt hög så sätter man ofta ventilationsdonet i den, med tätt rör bort till ventilationskanalen.

Dolda fel kan ju finnas men för bostadsrätter är reklamationstiden 2 år. Sen gäller det ju att felet omöjligt att se och att det inte var förväntat. Med tanke på hur ofta såna här typer av fel förekommer kan det mycket väl vara förväntat.
Tack för svar.
Tyvärr lägenhet från 80-talet. 2,40 i takhöjd, så skåpet går upp till tak. Ja, kanske får bli ett brett galler. Funderar på att byta luckor framöver så inte mycket skada skedd om det blir fult eller låter för mycket.

BirgitS BirgitS skrev:
Var väl 3 år sen vi flyttade in. Skojade lite om "dolda fel".
Kommer ihåg när ett ämne handlade om en dålig eldragning bakom en vägg. Några tyckte han borde fattat det för att en kontakt satt snett (typ).

Å andra sidan. Ska jag läsa ventilationsregler när jag köper bostadsrätt? Borde inte montören av fläkten göra det?

BirgitS
Låta för mycket ska det ju inte göra när donet är injusterat till rätt flöde.

Kanske det kan räcka med att såga bort en bit högst upp på luckan , men bara inre halvan, och på motsv. ställe på stommen så att luften kan passera in i en springa ovanför luckan utan att urjackningen syns när man står på golvet.

Under början av 80-talet var det annars vanligt med kontinentalhöjd på skåpen och dammsamling ovanpå dem. I huset vi hade från slutet av 80-talet var det en takanslutning som var typ 30 cm hög.

BirgitS BirgitS skrev:
Låta för mycket ska det ju inte göra när donet är injusterat till rätt flöde.

Kanske det kan räcka med att såga bort en bit högst upp på luckan , men bara inre halvan, och på motsv. ställe på stommen så att luften kan passera in i en springa ovanför luckan utan att urjackningen syns när man står på golvet.

Under början av 80-talet var det annars vanligt med kontinentalhöjd på skåpen och dammsamling ovanpå dem. I huset vi hade från slutet av 80-talet var det en takanslutning som var typ 30 cm hög.
Kan inte varit så mycket skåputrymme då :-)
Antar att vår också var så fram till totala ombyggnaden 2012.

BirgitS
Det blev ett hyllplan mindre :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.