Ska bygga ett fritidshus (med året runt standard) från lövångers bygg. Men i deras modulhus finns ingen ventilation så nu undrar jag vad man ska ha för ventilation.

• Digital rendering av ett Lövångers Bygg modulhus med måttangivelser och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybygge bör ha FTX system.

Håller med om FTX.

Men eftersom det är ett fritidshus har dom nog tänkt att man kör friskluftsventiler och PAX fläkt som ventilation

Hemmakatten
Man behöver inte köpa de dyraste systemen. Finns betydligt billigare. De är inte lika effektiva, men det finns ett talesätt som säger "bra nog".

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Man behöver inte köpa de dyraste systemen. Finns betydligt billigare. De är inte lika effektiva, men det finns ett talesätt som säger "bra nog".
Har du exempel på ett sådant billigare system!?
Har ungefär samma fråga som trådskaparen, hur skaffar man billig godkänd ventilation för nybyggnation av enplansvilla i denna storleken!?

• Gilla
j_cambro
  • Laddar…
Fritidshus står oftast med sänkt inomhustemperatur o min-flöde på vent när de inte används , vilket p.g.a påfrostning o dålig driftekonomi egentligen talar emot vvx.

******* citat redigerat av moderator, dold reklam *******
Aha, intressant med swegon! Så man sätter alltså ventilationsaggregatet vid spisen och har huvudutsuget där! Då kommer det inte ta något extra utrymme Räcker det med frånluft bara vid spis och toalett kanske? Så har man tilluft i alla andra rum.. Jag tänker ev bygga ett hus runt 72 kvadrat invändigt med tre små barnrum och ett litet sovrum till mig och vill hålla allt så litet som möjligt..
Sedan kan man komplettera med luft/luft-värmepump. Frågan är om man är dumsnål och egentligen borde integrera värmepumpen i fläktanläggningen. Frågan är vad man har för lösning då som tar lite plats och inte kostar 100 kkr!?

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.