Bor högst upp i ett äldre lägenhetshus där det är självdrag som ventilation. I badrummet blåser det luft rakt in så fort det blåser lite utomhus. Troligen också väldigt mycket damm.
Utsuget i badrummet sitter högst upp och det verkar inte finnas något kallrasskydd. Men det kanske ska finnas i centralfläkten som borde vara placerad på husets tak?
Hur kan jag själv göra något åt detta? Och vad behöver jag köpa? Diametern är runt 11,5 cm. Bifogar bilder. Utsuget är placerat på en platta som är satt rakt på schaktet, rakt in är det murbruk (och damm). Kan såklart skruva in ventilen fullt in.
Utsuget i badrummet sitter högst upp och det verkar inte finnas något kallrasskydd. Men det kanske ska finnas i centralfläkten som borde vara placerad på husets tak?
Hur kan jag själv göra något åt detta? Och vad behöver jag köpa? Diametern är runt 11,5 cm. Bifogar bilder. Utsuget är placerat på en platta som är satt rakt på schaktet, rakt in är det murbruk (och damm). Kan såklart skruva in ventilen fullt in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Är det självdrag så finns det ingen centralfläkt. Om du inte vet hur ventilationen är tänkt att fungera i huset så föreslår jag att du kontaktar styrelsen eller teknisk förvaltare (BRF) eller hyresvärden (hyreshus).M mallan96 skrev:Bor högst upp i ett äldre lägenhetshus där det är självdrag som ventilation. I badrummet blåser det luft rakt in så fort det blåser lite utomhus. Troligen också väldigt mycket damm.
Åtminstone om det är centralfläkt är det viktigt att ventilationsdonet för frånluften är inställd på rätt luftflöde.
Klicka här för att svara