Hej.

Någon som har erfarenhet om vad man ska välja när det gäller krypgrundsavfuktare?

Priserna verkar skilja sig på allt från 5000:- - 50.000

Men någon som kan rekommendera eller har erfarenhet om produkter på marknaden?
Utrymmet är ca 40 kvm.

Har säkert lagt denna i fel underkategori men då får en moderator flytta :)

Beror på var i landet huset står och hur kallt det kan bli där ute och framförallt inne i krypgrunden. Själv kör jag Woods DS15 i Stockholm och som kallast har jag uppmätt +4,5°C i grunden. Hus byggt -97.

J Josth skrev:
Beror på var i landet huset står och hur kallt det kan bli där ute och framförallt inne i krypgrunden. Själv kör jag Woods DS15 i Stockholm och som kallast har jag uppmätt +4,5°C i grunden. Hus byggt -97.
Huset står i Småland och vi brukar klara oss bra från kylan :=)

Ja då bör det klara sig med kondensavfuktare om man vill köra det. Viktigt att täta grunden ordentligt och gärna mäta radon i boutrymmena efteråt. Finns mycket att sätta sig in i när det gäller krypgrunder. Mer info att läsa finns t.ex. på https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

P Pappa1986 skrev:
Huset står i Småland och vi brukar klara oss bra från kylan :=)
Om du ser till att yttermuren till krypgrunden är tät o hyfsat isolerad med Eps tex på insidan så kan du hålla några plusgrader i krypgrunden med en enkel byggfläkt då kan du välja en vanlig avfuktare jag har använt en mitsubischi i 30 år fungerar ypperligt koppla dessa tillsammans så att avfuktare och byggfläkt går samtidigt och att avfuktaren kan lämna fukten i ett rör ut till avloppet
Bra är om du kan ventilera krypgrunden när förhållanden tillåter sommartid tänk på att alltid hålla några grader över utetemp i krypgrunden

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja då bör det klara sig med kondensavfuktare om man vill köra det. Viktigt att täta grunden ordentligt och gärna mäta radon i boutrymmena efteråt. Finns mycket att sätta sig in i när det gäller krypgrunder. Mer info att läsa finns t.ex. på [länk]
Ok, radon?
Jag behöver nog läsa på ännu mer.
Tack för länken.

B byggarätt skrev:
Om du ser till att yttermuren till krypgrunden är tät o hyfsat isolerad med Eps tex på insidan så kan du hålla några plusgrader i krypgrunden med en enkel byggfläkt då kan du välja en vanlig avfuktare jag har använt en mitsubischi i 30 år fungerar ypperligt koppla dessa tillsammans så att avfuktare och byggfläkt går samtidigt och att avfuktaren kan lämna fukten i ett rör ut till avloppet
Bra är om du kan ventilera krypgrunden när förhållanden tillåter sommartid tänk på att alltid hålla några grader över utetemp i krypgrunden
Tack för tipset. Ska kika på detta med isf

P Pappa1986 skrev:
Ok, radon?
Jag behöver nog läsa på ännu mer.
Tack för länken.
Om marken innehåller mycket radon är det viktigt att golvbjälklaget i huset är tätt så radonvärdet inte överstiger tillåtet värde i bostaden. Då kan man behöva undertrycksventilera krypgrunden med en särskild fläkt eller en sorptions-avfuktare

J Josth skrev:
Om marken innehåller mycket radon är det viktigt att golvbjälklaget i huset är tätt så radonvärdet inte överstiger tillåtet värde i bostaden. Då kan man behöva undertrycksventilera krypgrunden med en särskild fläkt eller en sorptions-avfuktare
Ok. Bör kanske räcka med att lägga plast på marken? (jag har ingen aning)
I Småland finns det inte så mycket radon men får kolla uppdet med, tack

Åldersbeständig plast på marken är bra för att fukten då kan kondensera på undersidan av den och avfuktningsaggregatet behöver inte gå lika mycket. Markradon tar sig upp ändå om man inte tejpar skarvarna gastätt etc. Markradon kan finnas t.ex. om man bor på en rullstensås eller i bergig terräng. Bor man på en f.d. leråker är risken liten.

Vad har ni för problem , hög luftfuktighet i grunden eller bjälklag ?

P Pappa1986 skrev:
Ok. Bör kanske räcka med att lägga plast på marken? (jag har ingen aning)
I Småland finns det inte så mycket radon men får kolla uppdet med, tack
Ja om marken är fuktig eller innehåller radon lägger du ut byggplast med stenar på så fungerar det ännu bättre med lite värme och en kondensavfuktare
Mitsubishi använder ett annat namn i Sverige de är mycket effektivare än de flesta andra...
Som sagt jag har en som gått felfritt i över trettio år
20 liter vatten per dygn helt tyst nästan
Byggfläkt 2 kW jula styrd med termostat båda inkopplade
Öppningsbara ventiler som jag har stängda vintertid och när det är fuktigt ute
Sätter du fjärravläst hydrometer så kan du se till att hålla temperaturen så att krypgrunden alltid ligger under 50% RF så är det torrt o fint

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för problem , hög luftfuktighet i grunden eller bjälklag ?
Ett hus som vi är intresserade av som är delvis med krypgrund, syllen är av tryckimpregnerat virke. Fukthalt och lukt är inga problem men det kan bli problem i framtiden och en avfuktare rekommenderas att installeras

P Pappa1986 skrev:
Ett hus som vi är intresserade av som är delvis med krypgrund, syllen är av tryckimpregnerat virke. Fukthalt och lukt är inga problem men det kan bli problem i framtiden och en avfuktare rekommenderas att installeras
Tryckt syll är ett problem om den ligger direkt på betong utan kapilärspärr
Har du en fuktsäkrad syll torr krypgrund som håller plusgrader året runt så kör du bara kondensavfuktare

Anade det. Om det inte är något fel behöver ni inte fixa det. Är det eminenta Anticimex som rek det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.