N
Hej.
Måste snart montera ventrören till frånluftvärmepumpen. kommer vara 125mm spiro från olika rum till pumpen.
Det är ett litet hus på ca 55m2 i entreplan och ca 50 i bottenvåning. Pumpen kommer stå i bottenplan.
Har fått höra lite löst " ta luften till pumpen från badrum, kök och tvättstuga och ta en friskluft i andra änden"
Är det så enkelt ?

Har just nu bara friskluftsventiler i botten plan en i varje "rum" 4st 100mm totalt. kommer vara reglerbara.
Det är ett öppet trapphus upp till entréplan, öppen planlösning på entréplan, bara badrum och sovrum sen öppet kök och storstuga.

Kan man beräkna detta på nåt sätt ? eller är det så enkelt som sas ? Antar att jag bör ha några friskluftsventiler även i entréplan ?

N
nähä ?

Jodå, du skall ha friskluftventiler in i varje rum, utom bad/dusch/toalettrum och kök.
På så sätt får du frisk luft in i all sovrum och vardagsrum t.ex.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Kalas tackar. Mitt "kök" och vardagsrum är ett o samma, så jag sätter väl en eller två friskluftsventlier så långt bort från köket(värmen) som möjligt då ?

N nova383 skrev:
så jag sätter väl en eller två friskluftsventlier så långt bort från köket(värmen) som möjligt då ?
Du tänker helt rätt!
Så har vi också, och de flesta bygger väl med öppen planlösning numera, utan väggar mellan kök, "matrum" och vardagsrum.
Så vi har två tilluftventiler nära fönsterväggen i vardagsrummet och frånluft i kök, bad och tvätt.
Planritning av ett hem med öppen planlösning, markerar tilluftventiler i vardagsrum och frånluft i kök och bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Fast vi har FTX-ventilation, så därför sitter inte tilluften i ytterväggarna, utan i takventiler.)

• Gilla
nova383
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.