3 822 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Luftavfuktare i kombination med frånluft
Är igång och konverterar ventilationen mitt 60 talshus från Självdrag till FTX. I tvättstugan (källare) har jag idag en Woods MRD luftavfuktare som går konstant för att torka tvätt (upphängt på linor). Detta fungerar bra. Inga större fuktproblem med källaren i övrigt.
Nu har ventilationsinstallatörerna placerat ett frånluftdon/kanal i tvättstugan vilket inte är några konstigheter.
Dock undrar jag om det framöver är lönt att köra luftavfuktaren? Luften i tvättstugan skall ju bytas ut löpande via FTX systemet och ny luft kommer att sugas in i tvättstugan från angränsande rum.
Kommer luftavfuktaren att göra skillnad framöver eller är det lönlöst givet den begränsade förmågan att fukta av större kvantiteter?
Nu har ventilationsinstallatörerna placerat ett frånluftdon/kanal i tvättstugan vilket inte är några konstigheter.
Dock undrar jag om det framöver är lönt att köra luftavfuktaren? Luften i tvättstugan skall ju bytas ut löpande via FTX systemet och ny luft kommer att sugas in i tvättstugan från angränsande rum.
Kommer luftavfuktaren att göra skillnad framöver eller är det lönlöst givet den begränsade förmågan att fukta av större kvantiteter?
Antar att frånluftdonet är injusterat till att suga ut rekommenderad mängd luft så då borde inte luftavfuktaren behövas.C cfs75 skrev:Är igång och konverterar ventilationen mitt 60 talshus från Självdrag till FTX. I tvättstugan (källare) har jag idag en Woods MRD luftavfuktare som går konstant för att torka tvätt (upphängt på linor). Detta fungerar bra. Inga större fuktproblem med källaren i övrigt.
Du har ju inte direkt någon luftavfuktare i duschen utan enbart en paxfläkt eller frånluft don och där funkar det ju bra.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara