Hej!

Vi har nyligen flyttat till en villa (1965). Ursprungligen uppvärmdes den med olja men sedan många år är oljepannan ersatt av en elpanna kopplad till det vattenburna värmesystemet.
Murstocken är ju därmed kall och draget obefintligt. Har satt in fläktar för frånluft i ett nytt badrum (ut genom yttervägg) och toalett (i befintlig kanal). Öppna ventilationskanaler (av eternit) finns från köksfläkt och toalett för närvarande. Jag gissar att kanalerna mynnar i murstocken och inte i toppen av skorstenen men har inte kunnat kontrollera det på taket (ingen takstege finns).

I källarens garage finns ett dräneringshål från murstocken där det rinner ut kondensvatten(?) på golvet (och sen ner i golvbrunn) vilket bidrar till en ganska otrevlig miljö i garaget. Då skorstenen saknar täckning kommer även lite regnvatten troligen ut här.

Vad kan jag göra för att bli av med kondensvattnet? Att skorstenen behöver täckas med någon sorts huva/häxa verkar uppenbart för att det inte ska regna ner i murstocken..
Tror ni att en sån där roterande boll (aspirotor) skulle kunna hjälpa mot kondensen samt ge lite mer grunddrag? Behöver man då sätta en rotor i varje kanal? Eller går det att sätta som en upp och nervänd tratt över skorsten med rotorn i toppen?

/Fredrik

Jag hade helt fel, vattnet kom från värmepannan så problemet lättare att lösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.