4 642 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Frånluftsventil
Skall installera en ventil för frånluft. Räcker det att köpa ett ventilrör med galler på utsidan av stugan och ett frånluftsdon på insidan eller är det något man bör ha inne i kanalen? Behövs väl inga filter då det ju bara är frånluft?
Jag köpte en vägggenomföring med utvändigt galler pluss ett frånluftsdon från Biltema. Förmodligen byter jag ut det gallret mot ett kallrasgaller...
Jag köpte en vägggenomföring med utvändigt galler pluss ett frånluftsdon från Biltema. Förmodligen byter jag ut det gallret mot ett kallrasgaller...
Det kommer åtminstone inte fungera med jalusieslutare el "kallrasgaller" Troligen heller inte utan. Det behövs nånting som skapar såpass sug att ventilarrangemanget blir frånluft. Antingen en fläkt eller att ventilen sitter i väggen på husets absolut högsta punkt eller är ansluten till en vertikal kanal som skapar "skorstensverkan". Vid såna självdragslösningar är själva ventilen mer en sak som ska dölja hålet än att ha annan funktion än att ,av ngn anledning, kunna stänga helt. S.k "kontrollventiler" är m.a.o olämpliga då de minskat arean för mycket. Sitter hålet i väggen en bit ner i stugan kommer det säkert fungera som luftintag istället, men det märker du redan då du sågar upp hålet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det likadant med det som kallas friskluftsventil? Kan det lika gärna strömma luft ut? Även om de kallar de till-lufts ventil?E exerg skrev:Det kommer åtminstone inte fungera med jalusieslutare el "kallrasgaller" Troligen heller inte utan. Det behövs nånting som skapar såpass sug att ventilarrangemanget blir frånluft. Antingen en fläkt eller att ventilen sitter i väggen på husets absolut högsta punkt eller är ansluten till en vertikal kanal som skapar "skorstensverkan". Vid såna självdragslösningar är själva ventilen mer en sak som ska dölja hålet än att ha annan funktion än att ,av ngn anledning, kunna stänga helt. S.k "kontrollventiler" är m.a.o olämpliga då de minskat arean för mycket. Sitter hålet i väggen en bit ner i stugan kommer det säkert fungera som luftintag istället, men det märker du redan då du sågar upp hålet.
Det gäller en kolonistuga på 30kvm. Monterade en friskluftsventil i går och tänkte därför fixa en frånluftsventil i dag. Men då behövs det nog en fläkt för att garantera att det blir frånluftJonatan79 skrev:
Den ena sitter 15 cm från taket på ena väggen. Den andra i samma höjd men på väggen 90 grader från första. Kanske kan montera en fläkt i den andra som jag redan köpt ett såkallad frånluftsdon tillJonatan79 skrev:
Det är för att få bort "stuglukten". Har bara en separett toalett med frånluftskanal för att leda ut lukten från toaletten.
Annars inga ventiler i hela stugan. Har rn köksfläkt men den leder bara matos genom kolfiltret och ut i rummet, ingen ventilation förutom att öppna fönstret.
Annars inga ventiler i hela stugan. Har rn köksfläkt men den leder bara matos genom kolfiltret och ut i rummet, ingen ventilation förutom att öppna fönstret.
Frånluften från toan är ju ventilation det åxå. Stuglukten brukar mest bero på att stugan delvis står kallställd och fukt får tillfälle att lagras upp i vägg o tak materialet. Ligger stugan så söderväggen kan bli solbelyst under vinterhalvåret kan man driva bort en del fukt o lukt med en enkel luftsolfångare, men då borde helst frånluften vara den som fungerar som suger in solfångarvärmen. De färdigköpta har tyvärr som regel en fläkt som blåser in den.Y yuphin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden