Byggahus.se

Ventilation 60-talshus

1. Jonathan123
    Medlem · 19 inlägg

Jonathan123

Medlem
    Jag och min sambo ska bygga till vårt hus, byggt -65. Huset är idag uppbyggt med självdrag via fönster och dörrar och sedan frånluftsventiler i badrum och toalett, dvs inte mycket ventilation att prata om. Fönsterna är original med extra isolerglas på samtliga fönster i huset samt altandörrar (dörrar mot baksidan).
    Huset är uppbyggt med krypgrund (plastad och avfuktare) samt betongbjälklag.

I samband med tillbyggnaden så kommer vi byta alla fönster och altandörrar på resten av huset samt renovera den befintliga byggnaden. Vi kommer riva ner alla ytskikt och byta isolering samt nya golv, väggar och tak.
    Fönsterna vi lutar åt är Velfac 200 energy.

Det vi försöker komma fram till nu är hur vi tillgodoser husets behov av ventilation då självdraget kommer att försämras märkbart genom byte av dörrar och fönster när vi tätar till befintliga ytskikt.
    Samtliga fönster kommer ha överljusfönster som är öppningsbara, även dörrarna mot baksidan kommer ha detta.
    Vi vill dock inte använda överljusen som ett faktor för grundventilationen.

Min tanke är:
    - Ventilationsventiler i fönster (hur många fönster, samt vilka fönster behöver detta?)
    - Alt. annan form av ventilation i fasaden?
    - Mekanisk frånluft monterad i badrummen samt tvättstugan (tot 3st fläktar) med ett konstant grundflöde.

Kommer detta räcka? Vilka rekommendationer har ni kunniga här inne för att vi inte ska bygga problem som uppkommer i framtiden.
    Enligt boverkets byggregler så är minimikravet 0.35L/s/kvadrat. I vårt fall är detta 0.35*150 = drygt 53L luft /sekund.
    Kan det vara tillräckligt om fläktarna som monteras har ett totalt sammanlagt grundflöde på minst 53L/sekund?
    Jag tänker också på placeringen av fläktarna, de kommer sitta rätt utspritt i huset. Är placeringen OK för att få ett bra luftflöde?

Totala husarean kommer bli 150 kvadrat + garage på 30.

Garaget är rätt avskärmat från resten av huset med tanke på ventilationen med en klimatdörr från swedoor samt att alla vägganslutningar är fogade in mot huset. Det är vanliga innerväggar mellan hus och garage. I garaget finns det en stor port som släpper in lite luft samt en ventil i fasaden på motsatt sida av porten som jag tror (hoppas) är tillräckligt för det utrymmet. Garaget används inte som dagligen så det tillförs inte mycket fukt från blöta bilar och liknande.

Bifogar bild på husets uppbyggnad. Det inringade i rött är tillbyggnaden som ska göras.

Redigerat 20 apr 2020 08:42
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.