Hej!
Jag håller på att riva för fullt där hemma då vårt gamla Bahco värmesystem från -88 har gett upp. Då hela huset värms via luftkanaler finns det inte mycket ersättningsalternativ.
Efter lite forskning har vi kommit fram till att installera en NIBE F370 + Alig VB 250.

Då utrymmet i tvättstugan inte är oändligt finns det ingen bra plats att placera Alig, utan det bästa alternativet för oss vore att sätta den på vinden och dra upp media från NIBE dit.

Nu till mina funderingar:
I gamla värmesystemet så skickades tilluften "nerifrån -> upp" i huset, men om vi sätter Alig på vinden så blir det omvänt "uppifrån -> ner". Vad jag kan se har spirorören en diameter på 100mm till rummen på ovanvåningen, och blir grövre nere i huset där det fördelar sig, dessutom är diametern på ALIG 250mm på tilluften.

Påverkar detta luftflödet negativt? Kan man gå ner från 250mm(alig) -> 100mm(fördelning rum) och förvänta sig att man får ett bra luftflöde även på nedervåningen?

Hoppas ni förstår min fundering, ventilation är inte min starka sida :sweat:

Vänliga hälsningar,
Oliver

Luft är dålig på att sprida värme så det behövs grova kanaler för det till och från luftvärmeaggregatet. Kanalerna kan sedan minska vartefter avgrening till donen sker.

Nuvarande system är från golv och värme stiger uppåt. vänder du på det så får du inte varmt i huset och kanske blåsa på rätt häftigt för att få den att gå ner. Kan bli korsdrag i nacken då. Du måste tillföra värmen med minst ca 3 C högre än tempen i huset. Vänder du på det så kommer varmluften att stanna i taket och inte värme nedre delen av rum/rummen. Vid ventilation av något så blåser man in luft som har ca 3 -4 C lägre än den temp man vill uppnå, den luften kommer att sjunka till golvet eftersom den är svalare, men värms på vägen av det värme som finns och jämnar ut sig till rätt temp.

Har du ett högt flöde så blir blandningen okej oavsett men du kan inte mata en 250mm kanal med en 100mm om det var det du menade. Försök att driva systemet som det är dimensionerat från början

Eftersom det är luften man vistas i funkar det utmärkt med luftvärme!
Skulle dock överväga en Luft-Vatten värmepump och ett FTX istället för frånluftsvärmepumpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.