Hej!

Eftersom det finns så bra kunskap här som är någorlunda opartisk så vill jag fråga om ventilation.

Vi ändrade planlösning i en villa med självdrag där vi byggde upp en vägg till ett nytt sovrum. Tyvärr är luften därinne inget vidare efter några timmar med stängd dörr. Det finns en luftspalt i fönstret men det är det.
Vi har varit inne på FTX för hela huset men det är en kostsam historia och vi upplever inte luften som dålig i resten av huset - bara i detta sovrum.

Huset har aluminiumfasad ovanpå den gamla träfasaden vilket gör det lite klurigare att bara slå upp en större tilluftsventil till sovrummet. Vidare är jag inte så händig.

Jag har funderat på om man kan skulle kunna transportera bort varm/fuktig luft från rummet med en ventil upp på vinden eller ut i närliggande rum - skulle det hjälpa?

Se bifogad ritning. Ritning av en villa med ny vägg och sovrum som indikerar problem med ventilation och markerad fönsterspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Hur är det med luftflödet förbi dörren?
Det är ju en sak att det kan komma in luft vid fönstret men den använda luften ska ju ta vägen någonstans också. Sugs det luft någonstans?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med luftflödet förbi dörren?
Det är ju en sak att det kan komma in luft vid fönstret men den använda luften ska ju ta vägen någonstans också. Sugs det luft någonstans?
Sugs ej luft någonstans och inget annat luftflöde än springa under dörren.

De blir ganska lång väg där för luften, luften tar ju gärna enklaste vägen. Är det vardagsrum till vänster om "nytt sovrum"? Isf har du det plus det andra sovrummet med friskluftventiler som det gärna sugs mer ifrån. För jag antar att du måste ha någon form av frånluft nånstans, på wc eller liknande?

S johd01 skrev:
De blir ganska lång väg där för luften, luften tar ju gärna enklaste vägen. Är det vardagsrum till vänster om "nytt sovrum"? Isf har du det plus det andra sovrummet med friskluftventiler som det gärna sugs mer ifrån. För jag antar att du måste ha någon form av frånluft nånstans, på wc eller liknande?
Vardagsrum/lekrum för barnen till vänster om nytt rum. Finns frånluft på WC samt väggen mittemot WC och öppen spis samt köksfläkt. Men ingen sug.

Jag är fullt medveten om att hus med självdrag som det inte eldas i har dessa problem - men vi tycker som sagt inte att luften är dålig i övrigt så har ingen jättelust att spendera 100k-150k (de offerter vi fått) på FTX system. Även om det såklart hade varit bäst.

Kan du plocka bort dörrtröskeln och se om det blir någon förändring?

Är det ett grundflöde på frånluftsfläktarna? Eller går dom bara vid fukt och/eller rörelse?

Raka Raka skrev:
Är det ett grundflöde på frånluftsfläktarna? Eller går dom bara vid fukt och/eller rörelse?
Finns inte några fläktar överhuvudtaget, finns frånluftsventiler.

A Axelerera skrev:
Finns inte några fläktar överhuvudtaget, finns frånluftsventiler.
Där kan du ha problemet. Fläktar med ett grundflöde i våtrum är att rekommendera för att få cirkulation på luften.

Ta gärna en bild på frånluftsventilen och lägg in här och vet du vart röret till ventilen går ut? Förhoppningsvis är det så enkelt att du bara monterar en fläkt där det idag sitter en ventil.

• Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Jag är ingen ventilationsexpert, men troligen är det så att ni genom självdrag har för dålig ventilation överlag. Två vuxna som tillbringar 8h per dygn i ett rum borde ge sämst luft där. Kanske kunde man omfördela luftmassorna mellan rummen, men risken är att det blir sämre luft någon annanstans och det är svårt att täta de andra rummen för att leda om luftflöden. Kostnaden för fläktventilation borde ni få igen genom värdeökning, borde väl lindra den ekonomiska smällen något.. Kanske semantik, men FTX innebär från-, och tilluftskanaler med värmeåtervinning. Enklast blir att välja F-system, med fläkt i befintlig frånluftskanal?

http://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/franluftssystem/

BirgitS
A Axelerera skrev:
Finns frånluft på WC samt väggen mittemot WC och öppen spis samt köksfläkt. Men ingen sug.
Drar det något i dem?
Kan de t.ex. hålla fast ett tunt papper?

A Axelerera skrev:
Jag är fullt medveten om att hus med självdrag som det inte eldas i har dessa problem - men vi tycker som sagt inte att luften är dålig i övrigt så har ingen jättelust att spendera 100k-150k (de offerter vi fått) på FTX system. Även om det såklart hade varit bäst.
Finns ju enklare alternativ som utsugsfläktar som andra har skrivit.
Går man tillbaks några årtionden (den tid då huset var nytt) så var det ju normalt att man vädrade då och då under dagen med korsdrag och sov med öppet fönster för att motverka dålig luft.

G Guson skrev:
Kan du plocka bort dörrtröskeln och se om det blir någon förändring?
Ha dörren på glänt är ju också ett alternativ.

Innan man börjar med FTX som några har skrivit så tycker jag man ska börja med att se över tilluftsventiler och frånluftfläktar. Bra mycket billigare och det kommer göra skillnad.

Raka Raka skrev:
Innan man börjar med FTX som några har skrivit så tycker jag man ska börja med att se över tilluftsventiler och frånluftfläktar. Bra mycket billigare och det kommer göra skillnad.
Frånluftsfläktar som några ovan föreslagit och tilluft med fler fönsterspalt/annat?

S Snidarn skrev:
Jag är ingen ventilationsexpert, men troligen är det så att ni genom självdrag har för dålig ventilation överlag. Två vuxna som tillbringar 8h per dygn i ett rum borde ge sämst luft där. Kanske kunde man omfördela luftmassorna mellan rummen, men risken är att det blir sämre luft någon annanstans och det är svårt att täta de andra rummen för att leda om luftflöden. Kostnaden för fläktventilation borde ni få igen genom värdeökning, borde väl lindra den ekonomiska smällen något.. Kanske semantik, men FTX innebär från-, och tilluftskanaler med värmeåtervinning. Enklast blir att välja F-system, med fläkt i befintlig frånluftskanal?

[länk]
Tack för svar - jo men vi har två sovrum uppe där det ena inte är något problem. Självklart kan luftkvalitén vara bättre men vi upplever det inte som ett problem. Och värdeökning - ja och nej. Upplevelsen är inte att budgivningar i vårt område tar särskilt stor hänsyn till ventilationssystem :)

Raka Raka skrev:
Där kan du ha problemet. Fläktar med ett grundflöde i våtrum är att rekommendera för att få cirkulation på luften.

Ta gärna en bild på frånluftsventilen och lägg in här och vet du vart röret till ventilen går ut? Förhoppningsvis är det så enkelt att du bara monterar en fläkt där det idag sitter en ventil.
Ventilerna går till murstocken, så eventuellt kanske man åstadkomma "självdragseffekten" (så som det var tänkt 1947 när huset byggdes) om man sätter in fläktar. Förstår jag dig rätt då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.