Hejsan har hus från - 70 enplans med självdrag har bott här drygt 10månader tycker självdraget funkar dåligt o nu har jag märkt att köksfläkten blåser matos till badrum och kläddskåp,,. Vad är det som är fel? jag jag kollat på vinden så går mina frånluftkanalerna tillsammans med kökskanalen och ut genom taket.i gillestugan finns öppen spis och toalett med frånluft den är förmodligen kopplad till murstocken och i garaget finns oljepannan som är i bruk. Tacksam för hjälp och ideer h

Nu har jag varit o inspekterat nogrannare på ventilationen, kanalarerna går i en låda på vinden och ut på taket kökskanalen rakt ut och resterande ut från sidorna av takkåpan.. Det är inte heller så att köksfläkten blåser matos i badrummerna utan den suger från kanalerna har jag för lite tillluft?

• Gilla
sudo
  • Laddar…
Håll ett papper under köksfläkten, starta fläkten. Pappret ska sugas fast mot fläktens filter. Samma mängd luft som sugs ut kommer in i fastigheten.

Juu den suger men luften kommer ut via frånluften i badrum o klädskåp

BirgitS
P Paasi skrev:
har jag för lite tillluft?
Det märker du om du har ett fönster öppet när du använder fläkten.

Testade med fönster öppen hjälte ej har 5 vägg ventiler och 3 spal ventiler på 160kvm

BirgitS
Har du varit uppe på taket och kollat att ingen kanal är igensatt utan att det verkligen blåser ut där när fläkten är igång?
Det kan också ha blivit någon skada i kökskanalen så att den längre inte är tät. Det bör ju åtgärdas snarast i så fall pga. brandrisken.

Okei måste göra de imån då tack för tipsen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.