Jag håller på att renovera ett badrum VP2. Vi har ett FTX och en trumma som går igenom badrummet, det är en utbyggnad längst väggen. Vi ska ha spottar och funderade först att låta spirorören vara.Men nu kom jag på att byta till rektangulära rör och får till det snyggt. Detta gäller totalt 5 meter med 2x 90 böj. Sen leder kanalen till två sovrum.
Jag har surfat och sett att det finns övergångar från 100Ø till 110x55 mm. Det konstiga är att det finns inga övergångar från 80Ø till 110x55, trots att det står beskrivet att 110x55 mm motsvarar 8 Ø, Jag har sett att det finns 220x55 mm och är anpassat för 125Ø. Areamässigt är det likvärdig, men inte för 110x55 mm. För 110x55 mm motsvarar 80Ø,....
Min fråga är, ska man köra på 110x55 eller 220x55? Är det marginell skillnad enligt ovan förutsättning?
Jag har surfat och sett att det finns övergångar från 100Ø till 110x55 mm. Det konstiga är att det finns inga övergångar från 80Ø till 110x55, trots att det står beskrivet att 110x55 mm motsvarar 8 Ø, Jag har sett att det finns 220x55 mm och är anpassat för 125Ø. Areamässigt är det likvärdig, men inte för 110x55 mm. För 110x55 mm motsvarar 80Ø,....
Min fråga är, ska man köra på 110x55 eller 220x55? Är det marginell skillnad enligt ovan förutsättning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det beror i på vilket luftflöde du har i kanalen. Är det tillräckligt lågt kan det frungera att gå ner till 110x55.V vincentt skrev:Jag håller på att renovera ett badrum VP2. Vi har ett FTX och en trumma som går igenom badrummet, det är en utbyggnad längst väggen. Vi ska ha spottar och funderade först att låta spirorören vara.Men nu kom jag på att byta till rektangulära rör och får till det snyggt. Detta gäller totalt 5 meter med 2x 90 böj. Sen leder kanalen till två sovrum.
[bild] [bild]
Jag skulle inte påstå det är lågt flöde, det är ju trots allt rör som leder till två sovrum och dem ska väl pumpa ut >70 l/min, om jag minns rätt från boverket om FTX ventilation. Iaf, jag skred till verket i helgen. Bytet är ingen konst. Men det påverkade flödet, var tvungen att strypa alla don rejält på nedre plan för att få upp flödet.
Silvertejp för att småtäta och hålla ihop rören går alldeles utmärkt, även i 30 år.. Välj rätt silvertejp bara med naturgummi som häftmedel.
Silvertejp för att småtäta och hålla ihop rören går alldeles utmärkt, även i 30 år.. Välj rätt silvertejp bara med naturgummi som häftmedel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte i detta fall, hade säkert tur, men jag chansade och installerade plattkanalen. Slutresultatet blev att tilluften trycktes mer på VP1 (tryckfallet blev högre vid plattkanalen). Det kände man på donet. Då var det bara att justera tills trycket på VP2 ökade och det gick bra. Men det blev ett jävla springande =). Hade säkert inte gått att justera om jag bytte längre kanaler än 5 meter.
Helt ärligt, jag tror inte det var rätt dimensionerad från början. Dem borde ha använt smallare rör för VP1 eller tjockare rör innan förgrening till respektive rum. Vi har ett rum på ca 3-4 meter från första tillluftsdonet. Det kändes som en storm trots den var max strypt... och det var innan jag bytte till platta kanaler på VP2s badrum. Nu känner man att luften skjuts ut mer eftrer bytet.. trots max strypt. De övriga rummen på VP1 ströp jag ganska rejält.
Jag ska faktiskt byta alla don i sommar. Dessa runda är inga bra, dem sprider inte luften så bra. Skulle gärna vilja ha en uppåtriktad don eller difusser.
Om du undrar hur jag mätte... handen. Handen är bäst =)
Helt ärligt, jag tror inte det var rätt dimensionerad från början. Dem borde ha använt smallare rör för VP1 eller tjockare rör innan förgrening till respektive rum. Vi har ett rum på ca 3-4 meter från första tillluftsdonet. Det kändes som en storm trots den var max strypt... och det var innan jag bytte till platta kanaler på VP2s badrum. Nu känner man att luften skjuts ut mer eftrer bytet.. trots max strypt. De övriga rummen på VP1 ströp jag ganska rejält.
Jag ska faktiskt byta alla don i sommar. Dessa runda är inga bra, dem sprider inte luften så bra. Skulle gärna vilja ha en uppåtriktad don eller difusser.
Om du undrar hur jag mätte... handen. Handen är bäst =)
Klicka här för att svara