Tjena
var på ikea igår och planerade in mitt framtida kök nu till sommaren. Fick frågan om vilken typ av fläkt jag har i köket. Och då jag själv inte vet hoppas jag nån här kan vägleda mig till bästa alternativet.
Här kommer lite bilder på situationen:
man kan nog bortse att det inte är kolfilterfläkt då ventilationen är kopplad till den.
huset är av gammal model med bara frånluft i alla lägenheter.
var på ikea igår och planerade in mitt framtida kök nu till sommaren. Fick frågan om vilken typ av fläkt jag har i köket. Och då jag själv inte vet hoppas jag nån här kan vägleda mig till bästa alternativet.
Här kommer lite bilder på situationen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
man kan nog bortse att det inte är kolfilterfläkt då ventilationen är kopplad till den.
huset är av gammal model med bara frånluft i alla lägenheter.
Du ska ha en kåpa med spjäll och transformator, tror tyvärr inte det finns på Ikea.
Och tyvärr är utbudet lite skralt på marknaden.
den fläkten du har kallas kryddhyllefläkt.
Finns en anslutningskoppling på den som du kan spara från gamla kåpan. Annars finns det nya att köpa för några tior.
Och tyvärr är utbudet lite skralt på marknaden.
den fläkten du har kallas kryddhyllefläkt.
Finns en anslutningskoppling på den som du kan spara från gamla kåpan. Annars finns det nya att köpa för några tior.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för snabbt svar, får väll fråga Ikea om dom nu har en smart lösning på allt.T thellberg skrev:
Känner mig helt ärligt snurrig som fan angående det här, har inte kunnat sova hela natten. Man det löser väll sig..
Franke (tidigare Futurum) har en del fläktar för din lösning, kallas "Villa -16" i Frankes modeller.
Dessa är "spispkåpor" för villa med extern fläkt, så i kåpan finns det en transformator att styra din befintliga "Essvent" fläkt och ett spjäll som öppnas vid matlagning.
https://www.franke.com/se/sv/ks/pro...0_13344-scndgrp10042_21055-scndgrp10047_23243
Finns även kåpor som "skall passa direkt" t.ex. https://www.flaktbutiken.se/spiskapa-essvent-rostfri-60-cm
Den nya fläkten kommer troligtvis inte med kontakten som sitter på din befintliga så håll reda på den och se till att du har en vettig elektriker som löser inkopplingen av den nya fläkten.
Och skall du bygga om så plocka bort dem där sorgliga alu-slangarna och silvertejpen och sätt dit riktiga kanaler och detaljer så det blir tätt.
Dessa är "spispkåpor" för villa med extern fläkt, så i kåpan finns det en transformator att styra din befintliga "Essvent" fläkt och ett spjäll som öppnas vid matlagning.
https://www.franke.com/se/sv/ks/pro...0_13344-scndgrp10042_21055-scndgrp10047_23243
Finns även kåpor som "skall passa direkt" t.ex. https://www.flaktbutiken.se/spiskapa-essvent-rostfri-60-cm
Den nya fläkten kommer troligtvis inte med kontakten som sitter på din befintliga så håll reda på den och se till att du har en vettig elektriker som löser inkopplingen av den nya fläkten.
Och skall du bygga om så plocka bort dem där sorgliga alu-slangarna och silvertejpen och sätt dit riktiga kanaler och detaljer så det blir tätt.
FrittDrag_II skrev:
Franke (tidigare Futurum) har en del fläktar för din lösning, kallas "Villa -16" i Frankes modeller.
[länk]
Finns även kåpor som "skall passa direkt" t.ex. [länk]
Tack för svar Tror du det är ett dröm scenario att hitta en sån fläkt fast som går att ha som integrerad i Ikeas köksstommar som är 37cm djupa ?
Frankes kåpor är konstruerade för "svenska kök" så t.ex. https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/620-serien/110-0434-917_detail.htmlSnickerzz skrev:
borde fungera, titta runt lite bland modeller finns både "under skåp" och infällda i skåp.
Din lösning är inte allt för ovanlig så det finns lösningar, tyvärr är det alldeles för många som inte som dig ställer frågan utan bara rycker ut allt och sätter en vanlig köksfläkt och sedan undrar varför det möglar i duschen.
Glöm inte att kontrollera hur skitig din frånluftsfläkt (Essvent lådan) är, den är troligtvis i behov av rengöring.
du är ju guld värd mannen. Tack för alla svar. Förstår inte helt hundra i den här ventilations djungeln men bilden börjar bli tydligare, tack igen!FrittDrag_II skrev:
Frankes kåpor är konstruerade för "svenska kök" så t.ex. [länk]
borde fungera, titta runt lite bland modeller finns både "under skåp" och infällda i skåp.
Din lösning är inte allt för ovanlig så det finns lösningar, tyvärr är det alldeles för många som inte som dig ställer frågan utan bara rycker ut allt och sätter en vanlig köksfläkt och sedan undrar varför det möglar i duschen.
Glöm inte att kontrollera hur skitig din frånluftsfläkt (Essvent lådan) är, den är troligtvis i behov av rengöring.
en sista fråga... vad tycker du om folk som bara sätter en kolfilterfläkt för att man bara inte orkar ta reda på hur man ska gå tillväga?
inte för att jag kommer gå på det här alternativet då du troligtvis rädda situationen, men Jag tänker inte ljuga, tanken slog mig
FrittDrag_II skrev:
Att riva bort och sätta en normal köksfläkt ovanför spisen är dessutom skulle jag säga INTE ok i en BRF. Ventilationens skick ligger på föreningen.FrittDrag_II skrev:
Beror på vilken typ av kolfilterfläkt, tar man den billigaste (med då minst kol i filtret) kommer man bli besviken.Snickerzz skrev:
du är ju guld värd mannen. Tack för alla svar. Förstår inte helt hundra i den här ventilations djungeln men bilden börjar bli tydligare, tack igen!
en sista fråga... vad tycker du om folk som bara sätter en kolfilterfläkt för att man bara inte orkar ta reda på hur man ska gå tillväga?
inte för att jag kommer gå på det här alternativet då du troligtvis rädda situationen, men Jag tänker inte ljuga, tanken slog mig
Sedan behöver man fortfarande grundventilationen i köket även med kolfilterfläkt.
självklart vet jag hur fel det är. Men fått höra från olika håll folk som gjort denna ”fuling” då man inte orkat ta reda på hur man ska göra.S skaraborgsfakir skrev:
Tjena FrittDrag_II, behöver din hjälp..
Blir jag inte tvungen att släppa med ventilationen från badrummet också om man måste ha kryddhyllefläkten direkt ovanför fläkten.
det som är det jobbiga är att på bilden har vi en sida av rummet där frånluften exakt kommer från där essvent är placerad nedanför. Men i det nya köket blir det en bit ifrån så då blir jag tvungen att dra både badrums ventilationen och frånlufts ventilationen ca 7m in i köksstommarna. Har jag förståt det rätt?
eller finns det nån bättre lösning där jag kanske kan ha kryddhyllefläkten där den nu står, och dra ventilationen ca 7m in i kökstommen till den nya integrerade fläkten du tipsade om.
Ps: om jag formulerade mig dåligt angående det här är det för att jag inte förstår helt hundra.
Blir jag inte tvungen att släppa med ventilationen från badrummet också om man måste ha kryddhyllefläkten direkt ovanför fläkten.
det som är det jobbiga är att på bilden har vi en sida av rummet där frånluften exakt kommer från där essvent är placerad nedanför. Men i det nya köket blir det en bit ifrån så då blir jag tvungen att dra både badrums ventilationen och frånlufts ventilationen ca 7m in i köksstommarna. Har jag förståt det rätt?
eller finns det nån bättre lösning där jag kanske kan ha kryddhyllefläkten där den nu står, och dra ventilationen ca 7m in i kökstommen till den nya integrerade fläkten du tipsade om.
Ps: om jag formulerade mig dåligt angående det här är det för att jag inte förstår helt hundra.
Redigerat:
Du har förstått i princip rätt, du måste på något sätt få ihop alla kanalerna till fläkten.Snickerzz skrev:
Tjena FrittDrag_II, behöver din hjälp..
Det kan gå att bara dra kanalen från kåpan till fläkten och låta den sitta kvar på samma plats, vet inte hur mycket du förlorar i sugeffekt på kåpan.
Detta är ett problem med kök att om flyttar runt "funktioner" som spis, vask, diskmaksin m.m drar det med sig mycket jobb.
Essventen kan vad jag förstår vara kvar där den är och med ett påstick från den nya fläkten så en kanal upp i skåpstommen.
Däremot: är den Futurumkåpa som sitter där den typ som aldrig står still ? dvs man ska ha en viss grundventilation från även köket förutom badrummet.
Franke har en typ av köksfläkt som är så konstruerad - vid matlagning drar man upp ett tidur för att få ett lite kraftigare drag - vill man så höjer man även fläktens rotationshastighet.
Däremot: är den Futurumkåpa som sitter där den typ som aldrig står still ? dvs man ska ha en viss grundventilation från även köket förutom badrummet.
Franke har en typ av köksfläkt som är så konstruerad - vid matlagning drar man upp ett tidur för att få ett lite kraftigare drag - vill man så höjer man även fläktens rotationshastighet.
min essvent står kvar där han är blir det såklart mkt lättare jobb för mig men då drar jag han 7m till kåpan. Och blir lite rädd att sugkraften kommer bli dålig.S skaraborgsfakir skrev:Essventen kan vad jag förstår vara kvar där den är och med ett påstick från den nya fläkten så en kanal upp i skåpstommen.
Men nu har jag bestämt mig att få in essvent i stommen.
min sista fråga( känner mig jobbig med alla frågor) funkar nu alla alliansfläktar med Essvent?
tack för alla svar hittills mvh/ snickerzz
Alla ?
Det kan vi inte säga något om pga det här:
din gamla fläkt : är det en sådan som aldrig står still dvs motorn roterar kontinuerligt om än långsamt ?
När du ska laga mat och därför behöver mera evakuering: är det ett tidur som du drar upp för att det ska öppna en slags lucka (och sedan stänger den när tiden är ute.)
Frågan är: är avsikten med hela konstruktionen att man ska ha en viss grundventilation via köksfläkten ?
Det kan vi inte säga något om pga det här:
din gamla fläkt : är det en sådan som aldrig står still dvs motorn roterar kontinuerligt om än långsamt ?
När du ska laga mat och därför behöver mera evakuering: är det ett tidur som du drar upp för att det ska öppna en slags lucka (och sedan stänger den när tiden är ute.)
Frågan är: är avsikten med hela konstruktionen att man ska ha en viss grundventilation via köksfläkten ?