F
aic skrev:
Har inte läst alla inlägg så jag repeterar troligen vissa saker. Börjar med att be om ursäkt för det.

Att inte välja FTX idag vid nybyggnation är hål i huvudet. Boverkets krav på energianvändning samt överlägsna komforten är två anledningar som räcker långt.

I klimat med munusgrader skall man INTE ha plast i aggregaten. En påfrysning och skiten går sönder.

Temovexen är för tillfället helt överlägsen på marknaden idag. Nackdelen är att priset är något högre än de övriga. Anledningen är enbart att den är så mycket bättre och mer avanserad. Verkningsgrad, ljud, styrning. Normalpriset för en intallation borde ligga runt 35kkr plus moms och arbete för en Themovex.

Har du en braskamin så ska du ha en "braskaminfunktion" för att få bäst användning. Fråga efter det.

Roterande eller platt växlare spelar i stort ingen roll på mindre villor. Så länge man inte bor i ett badhus med fuktig luft eller röker inomhus så funkar en roterande vvx kanon. Vad som är mer intressant är årsverkningsgraden och hur ofta aggregatet måste avfrostas. Fråga säljaren om det istället. Skiljer massor mellan olika tillverkare.

Filter är en sak som man kan orda om i hur mycket som helst men det viktigare är att ha ett bra tilluftsfilter, gärna F7. Frånluften är mest till för att inte skada aggregatet. Se till att byt filtret när man ska, minst en gång per år. Det är en bra början.
Jag tänder kaminen varje dag utan brasfunktion och det är en baggis. Vad är det som gör Temovex överlägsen?

Ett FTX-system bygger på att det ska vara jämt tryck i huset till skillnad från ett frånluftssystem. En separat kanal till kaminen är att föredra då man tar utomhusluft dit och inte "förvärmd" luft.

Vanligtvis så sänker man flödet på frånluften precis som Mich skrev. Precis som man kan göra när man använder köksfläkten för att öka osuppfångningsförmågan men det hör ju inte hit...

Temovexen är bra bara för att den har bra driftsekonomi (lågt SFP-värde, samt årsverkningsgrad). Det kommer att komma liknande aggregat från de större tillverkarna men i dagsläget är de en bra bit efter. De har inte utvecklat något bra villaaggregat då de flesta hus byggts med enbart frånluftssytem.

Vill också klargöra att jag inte säljer eller jobbar på REC eller Temovex. Utvecklar systemlösningar för fastigheter i allmänhet och har bra erfarenheter från dessa aggregat.

Man kan tycka vad man vill om plast i ett aggregat men fakum kvarstår att metall är tåligare. En påfrysning och plasten spricker. Plast tål inte heller temperaturväxling lika bra. Valet är fritt men jag skulle inte råda någon till köpa ett aggregat med plast i de rörliga delarna.

aic skrev:
Ett FTX-system bygger på att det ska vara jämt tryck i huset till skillnad från ett frånluftssystem. En separat kanal till kaminen är att föredra då man tar utomhusluft dit och inte "förvärmd" luft.
där var en fråga som ja undrat över förut, ska det vara helt i balans då menar du?

ex 50l/s in och 50l/s ut?? varken under eller övertryck?

mvh daniel

Något undertryck är alltid bäst men det är svårt att injustera. Nyare hus är så täta att balans är bra. Man ska dock aldrig ha övertryck då du trycker varm luft ut i konstruktionen och kondenserar.

aic skrev:
Något undertryck är alltid bäst men det är svårt att injustera. Nyare hus är så täta att balans är bra. Man ska dock aldrig ha övertryck då du trycker varm luft ut i konstruktionen och kondenserar.
ah ok jättebra, för mitt blev något fel när jag hade mätinstrumentet här.
även om ja skruva in alla tilluft så gott som max o frånluft öppna så fick jag nämligen 50 l/s tilluft och 45 l/s från luft, sa trodde ju det skulle va tvärtom men inget att göra i det läget.

ska nu ändra det elektriska i heru ftx så att frånluftsmotorn går ett snäpp högre än tilluft för då kommer det gå bättre att justera in utan att jag stör mig på det högre fläktljudet i tilluftskanalerna.

men om man har murade ytterväggar i ett stenhus som jag då är det väl inget som tar skada av övertryck???

och kan man göra någon annan mätning för att bedöma kvaliten på luften inomhus?

gb79 skrev:
där var en fråga som ja undrat över förut, ska det vara helt i balans då menar du?

ex 50l/s in och 50l/s ut?? varken under eller övertryck?

mvh daniel
Man säger att tilluftsflödet ska vara ca 10% lägre än frånluftsflödet.

Är det uträknat att frånluften ska vara på 50 l/s så kalibrerar man alltså in tilluften till 45 l/s.

gb79 skrev:
och kan man göra någon annan mätning för att bedöma kvaliten på luften inomhus?
Ja man kan mäta koldioxidhalten i luften. I skolor och större lokaler styr man ventilationen via c02 mätare.
Mer folk = mer koldioxid= ventilationen ökar...och tvärtom

10% är en gammal tumregel men inget man ska använda generellt på nya hus. Då ska konstruktionen klara en balaserad ventilation, alltså lika in som ut.

Att mäta luften inomhus känns lite "overkill" men det om man ska mäta så är det nog radon eller mögelsporer. Koldioxidhalten på 1000ppm klarar man lätt så länge man har någon slags ventilation. Vanligtvis känns varmluft som kvav och dåligluft fast det är inte säkert att den är dålig.

Nja, 10% är en helt enkelt säkerhetsmarginal mot att få övertryck i bostaden. Om man kalibrerar till lika flöden på till- och frånluft så riskerar man att få övertryck efter en tid då frånluftskanaler sätter igen mycket snabbare än tilluftskanaler.

Ja, du kan mäta kvalitén på inneluften på flera sätt, men det rekommenderas bara om du misstänker mögel eller sjuka-hus-sjukan. Det kostar strax under 10.000:- för en sån här analys: http://www.pppolymer.se/pdf/Inventering av luftkvalitet.pdf

I mitt fall var det helt klart värt det, jag hade oacceptabla halter av Formaldehyd i huset.

Har fått några åsikter på hur systemen är i verkligheten, med kommentarer som att "inte ett sus" och några tips på nya aggregat. Dom tackar vi för. Sen verkar det som att min inledning "Alla hävdar att man skall välja FTX..." egentligen fortsätter.

Vi har nästan bestämt oss för FTX, men är fortfarande frågande till hur stor besparingen blir. Läser man följande så kanske man skall titta på en frånluftsvärmepump (med fjärrvärme spets) http://www.byggvarlden.se/energi_miljo/article545770.ece

Hur hög är eran energiförbrukning?. Hur stor boyta har ni, vilken uppvärmning och hur mycket gör ni av med i kWh?

Besparingen i kwh kanske inte motiverar investeringen. Men att slippa kallraset vid fönstren gör det. Skönt att kunna möblera vid fönstren utan att det drar kallt från ett friskluftsintag.

En nackdel som jag upptäckt är att det märks väldigt tydligt när grannen närmst friskluftsintaget eldar i sin braskamin. Lukten går rakt in i sovrummen. Vet inte om det beror på deras sätt att elda. Men försök att ha skorstenarna runt omkring i åtanke när du placerar ditt friskluftsintag.

Kan heller inte svara på vilken besparing mitt system gett (gått från självdrag till FTX) men i mitt fall motiveras installationen främst med luftkvalitet och ingen imma på insidan fönstren. Det är den del i min renovering som syns minst men som gett störst kvalitetshöjning på boendet.
Även mitt system är ljudlöst. Men jag håller med ovanstående talare om att välja placering på sitt friskluftsintag med omsorg.

• Gilla
Jarlen
  • Laddar…
Y y98matan skrev:
Kan heller inte svara på vilken besparing mitt system gett (gått från självdrag till FTX) men i mitt fall motiveras installationen främst med luftkvalitet och ingen imma på insidan fönstren. Det är den del i min renovering som syns minst men som gett störst kvalitetshöjning på boendet.
Även mitt system är ljudlöst. Men jag håller med ovanstående talare om att välja placering på sitt friskluftsintag med omsorg.
Något man borde tala mer om när det gäller Ftx-aggregat är den stora nyttan av dem när man har radonproblem. Då är dem outstanding. Vi sänkte vår radonhalt från över 350 bq till långt under gränsvärdet. Nu är det försumbart.
Mvh Jarlen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.