Ventilation
VetarN: Hej, Där jag har utluftsdonet till min krypgrundsavfuktaren vill jag ha en trappa (tralltrappa). Det är inte risk att jag tappar funktion om den blåser ut in i trappan istället för rätt ut i det fria?
lingonlingon: Själva FTX-aggregatet samt rör brukar inte kosta mer än 35-60k för en standardvilla. Det som kostar och som är oerhört svårt att ge ett riktpris på är arbetet. Det är så många olika faktorer som spelar in, Vart i landet är det? Finns det plats för aggregatet eller måste man anpassa till specialaggregat som passar? Är det "enkelt" att dra rören? Hur mycket påverkar ljudnivån
Anonymiserad 182623: [citat] tack. Jag ber nog en hantverkare fixa det. Känns dumt att riskera nått
Jacni: JOW och ni som installerat bergvärme + ftx, nu har det gått ca 10 år. Hur har det hållit under denna tiden? Något som gått sönder? Vilken tillverkare använder ni er av? Har tankar på att köra likadan lösning
Christoffer falsen: Ok tack för svar, antar att det inte försämrar konstruktionen allt för mycket trots att man behöver borra genom reglar i mellanbjälklaget? Hur mycket skall vi betala för installation och ritningar? Någon som har erfarenhet.
lordi: [citat] Man bör inte kyla ner lägre än 5 grader under utomhustemperatur av både hälsoskäl och hänsyn till inomhusklimatet. Om man har ett stort kylbehov så finns möjligheten till aktiv kyla där värmepumpen kyler när borrhålet inte räcker till. Då mäste man bli av med överskottsvärme på något sätt, t ex genom att värma en pool.
pette_rsson: Tack för båda svaren! Nu vet jag hur det är tänkt och slipper fundera om jag missat något!
Nissehuggtand: Ja, det är grundtanken. Aggregatet klarar höga flöden men spirosystemet från aggregatet och frammåt en bit är lite klent egentligen. Har idag återcirkulation från 2 punkter i huset, dvs blandning av tilluft och uppvärmd luft. Där tar kanalfläktararna över och skickar ut vidare. Hade velat stänga av återcirkulation helt och bara köra hederligt ftx som det görs 2020. Så egentligen
Runnis: Ta ner frånluftsdonen och filma så långt upp i rören du kan med mobilen. Och som sagt på bilden en bit upp så är ventilen stängd. Låt annars alla ventiler va stängda och montera nya i ytterväggarna. All frånluft ska gå igenom Niben för att ta tillvara på den värmen.
Smarteus: Det större hårda röret ni ser på bilden är ett tilluftsrör som inte används länge. Kommer ut på annat ställe. Förre ägaren av lägenheten detta är i hade kopplat sin kolfilterfläkt på detta rör vilket man inte får göra. Luktade alltid gott hos grannarna när dom lagade mat :)
nillaJ: [citat] Äsch, det har du rätt i, jag kan ju inte sånt. Pyttelitet är det i alla fall.
Linus Larsson: [citat] Det är ju svårt som okunnig beställare att komma med de synpunkterna. Men jag hoppas att systemet åtminstone ska fungera tillräckligt ”bra” enligt modellen i ritningen. Men med andra ord: att följa konsultens handling men dra om rören så de hamnar i lösullen är lösningen att föredra? Alternativt flytta tilluften enligt ditt förslag. Det billigaste blir ju helt klart att
Hep: [bild] Eftersom jag har barn och inga spärrar, hade jag satsat på att bygga något kul av "skorstenen", men du kanske är en helt normal människa och då kan du bortse från mina dumheter. Fast om vi ska vara helt seriösa så har jag faktiskt ett ungefär likadant hål här i huset. Det finns inget aktivt "blås" i hålet så jag har ställt en bokhylla över. Lite möjlighet till cirkulation
Derbyboy: Kan man använda en rökgasfläkt som frånluftsfläkt? inblås i sovrummen och ut genom skorstenen med hjälp av rökgasfläkten?
fsn: [citat] Det blir väldigt stor filteryta vilket är bra men tittar man på det aktuella aggregatet i post 4 så är det vindsmontering som gäller och det är väldigt dåligt. Det är också sannolikt att man skulle få massiv kondensering redan i ett sånt filter vid lätta köldgrader. Det finns F7 filter som passar direkt i maskinen.
Holmztröm: Här har du ritning. Väggen mellan handfatet å hall har en cirkel och så står det L2. Tittar du i övre högra hörnet på fotot så står det att det är en luftare.
BirgitS: Man täpper ju inte till hålet i betydelsen att det inte går någon luft alls genom ventilationsdonet utan det ska gå en kontrollerad mängd luft ut genom imkanalen. Ventilationsdonet ska vara inställt på rätt luftflöde för att passa husets ventilationssystem och det ska vara åtkomligt så att de som utför OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kommer åt att mäta luftflödet.
Rabbithole: Stenullen där är nog en markisoleringsskiva så det låter vettigt. Kolla ljudnivån på aggregatet vid det luftflödet du skall köra och jämför med olika modeller, storlekar och fabrikat så du får ett aggregat med tyst fläkt från början.
Jonatan79: Inte värst, räkna med 120-130 pesetas ungefär.
Mackaan: [citat] Det var det jag misstänkte, tack.
Claes Sörmland: Hugg till en bit tegesten och mura fast med lite murbruk: https://gds.se/hantverksteknik/murare/murarteknik-att-hugga-till-sten Det är lätt att hugga nytt massivt rödtegel. Köp en sten och en murhammare och testa!
raubtier: Blir nog så att jag isolerar de tillfälliga rören ändå, risken finns att FTX installationen drar ut lite på tiden och det blir kallt, vill inte att det droppar kondensvatten i utrymmen som inte är våtrum. Duger en 50mm strumpa för det ändamålet, eller behöver jag tjockare isolering?
Nevada2: Låna på! Kan meddela att i mitt fall kommer varken fukt eller matos in med luften som blåser in i frånluftsventilerna så vitt jag kan känna. Verkar gå separata rör från varje frånluftsventil direkt till murstock.
lomvin: Ska för första gången göra ett filter byte på min FTX Heru 160 T EC och givetvis glömde jag kolla pilarnas riktning på dom gamla filterna. Hur kan jag ta reda på hur pilarnas riktning ska vara? Tacksam för svar!
knegolf: Hej. Tack för svar. Då är det med andra ord fullt godkänt att använda en drasut för fast montage i en kattvind som endast svårligen kan kommas åt senare? Jag kunde endast se en maxtemperatur på kondensdrasuten, kan man anta ett den tål -15 grader utan problem? Angående FE-160 så verkar det vara djävulens påfund eftersom den varken går att dra ut eller böja. Falsk marknadsföring
KnockOnWood: Hos oss sitter det 4 (fyra) tilluftdon på en gemensam stamledning: [bild] Inga som helst problem med det. Ventilerna är ju gjorda med ställbara öppningar, så flödet kan justeras per don.
Nyfniken: Du vill väl suga ut luft från rummet och inte från innertaket?