X xLnT skrev:
Du sätter en rörbit mellan ljuddämpare och innertak som du antingen mäter in på rätt längd så den lovar med färdigt innertak, alternativt ett övermått som du sedan kapar längs med innertak för att sedan montera en stos till donet på.
Det finns inte plats med en extra rörbit, är det ett måste, skulle inte donet passa i änden av ljuddämaren?Narren666 skrev:
Hur ska det fixeras, jag vill ju inte riskera att röret/ljuddämparen trycks upp på kallvinden.
Vad är det för luftdon som ska monteras?
Anslutningen till flexdämparen måste vara av nippel-typ tycker jag det ser ut som, tex följande ventilram,
https://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/634-ventilram-nippel-kgez-stl125.html
Anslutningen till flexdämparen måste vara av nippel-typ tycker jag det ser ut som, tex följande ventilram,
https://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/634-ventilram-nippel-kgez-stl125.html
X xLnT skrev:
Då vet jag inte. Jag har bara sett installationer med ljuddämpare som inte är "flexi" då är det alltid en böj och rörbit ned under taket, ljuddämpare och rör fixeras ovan tak så det är stumt.
Vill minnas att det skall isoleras om det är kallvind motsvarande, men kan ha fel på den punkten
Det är helt galet att jag inte hittar någon manual eller instruktion på hur man fixerar flexibla ljuddämpare.
Vi har tittat lite på don som man bara trycker in (med nippel) tex Systemairs Elegant VE-125, då måste ju ljuddämparen sitta fast.
Det är ju bara gles och sen gips/träpanel, kan ju inte fästa i något annat. Känns ju inte som att lim är rätt metod.
Någon här på forumet måste ju ha gjort det, jag tror ju inte det är sällsynt.
Vi har tittat lite på don som man bara trycker in (med nippel) tex Systemairs Elegant VE-125, då måste ju ljuddämparen sitta fast.
Det är ju bara gles och sen gips/träpanel, kan ju inte fästa i något annat. Känns ju inte som att lim är rätt metod.
Någon här på forumet måste ju ha gjort det, jag tror ju inte det är sällsynt.
Om det är frånluft rekommenderar inte att ansluta med denna på grund av det kan gå sonder vid rensning.
Annars går det bra skruva till glesen så det sticker ut ungefär 1 cm om du ska bara gips på taket.
Annars går det bra skruva till glesen så det sticker ut ungefär 1 cm om du ska bara gips på taket.
Vi har inga dämpare på frånluften (vid donen, innan/efter aggregatet har vi ett stort cirkulärt) bara tilluften.J Janzzon skrev:
Jag förstår inte hur jag/man ska fästa änden på ljuddämparen mot något för att inte riskera att det trycks upp i taket, när man tex trycker dit donet. Det är det mitt dilemma är.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag får ju samma problematik med den där ramen, är ju samma mått på nippeln som ska in i röret efter man skruvat dit det?J Janzzon skrev:
Om man nu tänker sig ett don med nippel som Systemairs Elegant har.
Redigerat: