Tänk på att det don du valt Systemair VE-125 är till för att monteras på vägg, inte tak (det kommer blåsa rakt ner från donet).
Och VE modellen har ingen injusteringsmöjlighet (spjäll/strypning) men går att mäta luftflödet med tryckfall över donet och man får lösa strypning på annat sätt.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tänk på att det don du valt Systemair VE-125 är till för att monteras på vägg, inte tak (det kommer blåsa rakt ner från donet).
Och VE modellen har ingen injusteringsmöjlighet (spjäll/strypning) men går att mäta luftflödet med tryckfall över donet och man får lösa strypning på annat sätt.
Ja, det var inte helt optimalt, vi har kikat lite mer och fastnat för Swegons Rino don, den har nippel och dessutom en infästning som verkar smidig. Så jag kan tipsa andra om detta, lite svåra att få tag i som konsument, men det går. Jag kontaktade Swegon (Alexander) som var väldigt behjälplig.

https://www.swegon.com/globalassets...lation/air-diffusers/_sv/rino_se_260118_2.pdf

Det donet ser bättre ut.
Vet inte hur mycket luft ni tänkt per don men med 125-don kan det bli svårt att injustera.
Med 10 l/s per don får man med 125-don max ett tryckfall på 25Pa väljer man ett 100-don kan man få max 45Pa.
Är det lika långa kanaler till alla don är det inget problem.

• Gilla
Tobbieee
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det donet ser bättre ut.
Vet inte hur mycket luft ni tänkt per don men med 125-don kan det bli svårt att injustera.
Med 10 l/s per don får man med 125-don max ett tryckfall på 25Pa väljer man ett 100-don kan man få max 45Pa.
Är det lika långa kanaler till alla don är det inget problem.
Jag såg nu att det var 100mm kanaler i ändarna, stammen består av 125 och 160 kanal. Det är mellan 8-10l/s vid donen.
Ser ut såhär (Avluft är fel på bilden)
CAD-ritning av ventilationssystem med 100mm, 125mm och 160mm kanaler i olika färger, perspektivvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X xLnT skrev:
Jag såg nu att det var 100mm kanaler i ändarna, stammen består av 125 och 160 kanal. Det är mellan 8-10l/s vid donen.
Ser ut såhär (Avluft är fel på bilden)
[bild]
Bör fungera bra med dem 100-donen på tilluften där.
Frånluften kan bli lite lustig inställning på donen, räkna med att donet längst ut kommer vara nästan fullt öppet och don närmast aggregat rätt stängt.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Är det en aku-comp ljuddämpare? Hur slutade det för dig? Ska montera i befintligt tak hos mig och funderar också lite på hur man ska göra. Offererat är don med fästram. Antar att man sågar hål och monterar fästram först och sen upp på vinden och klämma på dämpare?

Skruvade du fast från insidan av fästramen eller utsidan?

raubtier raubtier skrev:
Är det en aku-comp ljuddämpare? Hur slutade det för dig? Ska montera i befintligt tak hos mig och funderar också lite på hur man ska göra. Offererat är don med fästram. Antar att man sågar hål och monterar fästram först och sen upp på vinden och klämma på dämpare?

Skruvade du fast från insidan av fästramen eller utsidan?
Vi har inte kommit så långt än, fick barn så det är ännu lägre tempo än vanligt på bygget.
Men vi tejpade på plastmanschetten och tog upp ett hål genom att skära massa små tårtbitar i plasten, sen fäste vi ljuddämparen i plasten med åldersbeständiga tejp bara.
Det håller tillräckligt bra är jag övertygad om, kan vara lite skönt att ha den lite hängande ner, så när man skruvar upp donet så pressar den ner mot donet lite lätt.

Ok! Har ingen plast i mitt tak, men tänker att om man skruvar dit fästramen först så borde man kunna klämma på dämparen och skruva den från utsidan så långt upp så skruvarna inte är i vägen för donet sen.

raubtier raubtier skrev:
Ok! Har ingen plast i mitt tak, men tänker att om man skruvar dit fästramen först så borde man kunna klämma på dämparen och skruva den från utsidan så långt upp så skruvarna inte är i vägen för donet sen.
Hur ser din konstruktion ut, utan plast dvs?

Innertak - någon form av skiva - isolering. Klassisk 70-tal, jag bygger alltså inte nytt utan ska installera FTX i befintligt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.