Hej! Vi bor i ett hus, byggd 79.. ca 200 m2 i 3 våningar. Mekanisk frånluft system som sitter på taket, vilket styrs via köksfläkten. Utsug i alla badrum och tvättstuga...

I duschen i källaren känns det som att frånluften inte rigtig har nog fart. Har försökt justera inn på frånluftsdonen i entré plan (lite mer stängd) så att det blir lite bättre sug i källaren, men nu undrar jag om man kan forcera detta lite mer med typ en lokal fläkt i rören vid badrummet eller något annat? Det finns faktisk en ventil i väggen (ytterväg) också i detta rum men denna har jag satt igen för att detta rekommenderades av besikningsmannen.. Känns också som att denna ventil går emot tanken med mekanisk frånluft .. (tilluft i sovrum och vardagsrum mv. och frånluft i våtrum och kök)..

När jag sätter frånluften på läge 2 känns det fortfarende lite "långsamt" sug i källaren.

Några tips?

PS: Vil kanske installera FTX non gång i framtiden när jag har lite mer koll och flera pengar :)

Extra info: Jag har altid dören halvt öppen efter dusch eftersom det inte finns någon ventilationsspalt i dören.. Temperatur rundt 21-22 grader i rummet och luftighet går just nu från ca. 45% til 70% när man duschar...

P
Har du bytt takfläkten någon gång?

Vi är nyinflyttade, men förra ägern har bytt takfäkten kanske ca. 10 år sen.. Har dock ingen aning om vilken model (blir att kolla upp detta nästa gang jag kommar på taket)..

BirgitS
P preben89 skrev:
Extra info: Jag har altid dören halvt öppen efter dusch eftersom det inte finns någon ventilationsspalt i dören.. Temperatur rundt 21-22 grader i rummet och luftighet går just nu från ca. 45% til 70% när man duschar...
Det är ju inga problem med att luftfuktigheten blir hög just när man duschar utan det viktiga är ju att den går ner efteråt. Man brukar väl säga att imma på spegeln i badrummet ska försvinna på 10-15 minuter.

Ja såklart.. Men om jag kan få bort imman snabbt skulle jag bli mer lugn :)

BirgitS
Okej, hur länge är imman kvar när dörren är öppen resp. stängd?

Måste nog göra en test med stängd dör också, :) men halvöppen dör kanske 15 min

BirgitS
Fullt tillräckligt om det inte är så att det duschas varje timme.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.