F
Folkson: [citat] Det är en balansgång såklart. Och det är där FTX-aggregaten kommer in i bilden. Men de blir egentligen samma effekt att sätta en tilluftsfläkt som blåser in (på vintern) kall luft. Man vill inte heller få övertryck i huset vilken teoretiskt skulle kunna hända om man med en fläkt blåser in i luft i huset och endast har självdrag ut. Fördelen med fläktar är att det är
7 svar · 1,9k läst
Kungen_283746
Kungen_283746: Haha, oj, jag missade helt att tråden var så pass gammal... Den dök upp i sökresultaten när jag själv sökte på fläkt, ska till att byta i badrummet. :)
4 svar · 4,6k läst
A
Alex Holmén: [citat] Tack Anders för alla tips och råd (y)
15 svar · 8,1k läst
T
Tjoa: Som du själv sa. Luftrenaren gör mest nytta där du är. Om du har dörren öppen kommer den med tiden rena en bit ut i korridor om du kör kontinuerligt, men du kommer inte mycket längre ut än kontoret. Sätt in en avfuktare med så slipper du få påväxt från möglet.
3 svar · 2,6k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Tack för alla svar hittills! Huset är från 1926 och det gamla garaget ligger i källarplan. Värme kommer alltså från resten av huset, men dörren (från tvättstuga) in till garaget har vi stängd eftersom det kommer in väldigt mycket luft och fukt utifrån in i huset annars. Min tanke är att riva den gamla garagedörren och byta den mot en vägg med en modern dörr. Men då var det det
7 svar · 1,6k läst
lnilsson
lnilsson: Tyvärr är ju lågfrekvent buller mycket besvärligare att dämpa än högfrekvent (eftersom låga frekvenser har långa ljudvågor), det krävs långa ljuddämpare och tjocka väggar. Men som sagt så kan det vara väldigt intressant att testa med fläkt, jag har dock ingen uppfattning om hur stort flöde som krävs.
26 svar · 4,4k läst
J
Jocke Olausson: Ja så var det för min del när jag har kvar den gamla trafon och det beror ju på hur din är kopplad.
10 svar · 9,4k läst
·
B
Bigfoot: Vad ska du ha uthuset till? Förråd, gäststuga, snickarbod, målarverkstad...?
8 svar · 2,3k läst
hordak
hordak: Kontrollera att du inte har en frånluftsfläkt som suger under golvet, där de ventilerade golvsocklarna utgör ”tilluftsdon” för att ventilera betongen
1 svar · 936 läst
nino
nino: Brandspjäll kostar inte mer än nån 100lapp så det är väl en billig försäkring
15 svar · 28,4k läst
·
U
Uniblue: Vilket inställt börvärde har du på temp? Rotorn går endast när aggregatet ser ett behov av värme(eller kyl)återvinning, annars är det korrekt att den står som "Av".
4 svar · 2,5k läst
·
lnilsson
lnilsson: Det blir nog mindre fukt med en pax-fläkt, men frågan är det räcker. Börja så, och sedan kolla om du behöver göra mer.
9 svar · 6,7k läst
·
aeroform
aeroform: Hittade just följande intressanta formulering hos ”Intab” som i stort var det jag var ute efter. Kanske även kan vara intressant för någon annan? ”Man brukar säga att om den absoluta luftfuktigheten är mer än tre gram per kubikmeter jämfört med utomhus är ventilationens kapacitet inte tillräcklig för att ta hand om överskottet. Den absoluta luftfuktigheten kan räknas ut genom
3 svar · 3,0k läst
E
EmilBäck: Tack för svar ToRy och Birgit! Ja, det är en inbyggnadsfläkt så den kanske sitter fast bättre. Hoppas också att anslutningen till kanalen är lättare att montera än det du råkade ut för. När det gäller brandspjäll så vill jag minnas att min sotare inte var så intresserad av att prata om det när det handlar om en imkanal genom en vägg. Han var bara intresserad av kanalerna som
14 svar · 6,7k läst
·
Snickerzz
Snickerzz: Hej har essvent hemma nu och spiskåpan installerades i helgen. Problemet som jag har är att jag är osäker om man också behöver en transformator från essvent. Elller om det räker med att jag köper en 5 polig hane som kontakt till kabeln som kommer från spiskåpan så jag kan koppla ihop den till essvent. Hoppas nån förstår mig... behövs den här transformatorn..... [bild] Eller
0 svar · 1,8k läst
·
F
Fundersam99: Vi bor i ett suterränghus med 3 våningar. Det finns inga tilluft på övervåningen (inredd vind) och vi ska nu borra och sätta in Fresh TL98F ventiler i sovrummen. Är medveten om att det är svårt att få trycket rätt på övergången. Vad tror ni om att man sätter tilluften nere vid golvet istället för uppe på väggen som vi har på de andra våningarna? Övergången är ca 30km och
0 svar · 1,1k läst
L
Limträ: Hej! I samband med totalrenovering tänkte jag installera frånluftsventilation via takfläkt. Bef. är självdrag. FTX är för dyrt och krångligt i detta läget tyvärr. Imkanalen blir separat 125a med takhuv men allmänventilationen skulle jag behöva lite hjälp med. Tanken är att köra 100 mm i wc och även klädkammaren rakt ovanför på plan 2. Detta går sedan i bjälklaget och upp på
0 svar · 1,6k läst
·
J
Josth: Ser ut att finnas stora vita plåtar hos t.ex. CGT Metallvaruhuset i Stockholm. De är grossister så man måste hitta någon firma att beställa via inom branschen och materialet som kapas bort får man nog betala så priset till kund kan dra iväg ordentligt för den biten. http://www.cgt.se/index.php/aluminiumplat-lackerad En annan grossist i Uppsala är Handelsstål och de har lackerade
1 svar · 793 läst
B
basseman: Nix, tyvärr inte. Skriv gärna vad det kostar om du kontaktar skorstensfolket
8 svar · 5,2k läst
·
J
Josth: Ok, ja då borde marken under huset vara väldränerad. Under senare delen av sommaren innehåller luften mycket fukt och när den kommer in i krypgrunden kyls den av och då kan det bli hög RF% och ev mögelrisk. En liten väderstation med extra sändare i krypgrunden kan vara bra för att följa temperatur och RF% främst under sommarhalvåret. T.ex.
3 svar · 3,0k läst
·
H
hakfre: Det kanske är dubbla rör för att ljudet från torkskåpet inte ska höras lika tydligt i badrummet. Alternativt för att inte riskera att torkskåpet ska blåsa in varmluft i badrummet via ventilationsröret?
4 svar · 1,4k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Nej, så länge du inte får höga hastigheter/tryckfall pga ökat luftflöde ska det inte vara några konstigheter.
2 svar · 640 läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Om fläktmotorn är slut brukar det finnas möjlighet att köpa utbytesmotorer till ett överkomligt pris, men då är det naturligtvis bra att veta vad är man ska köpa. Sitter fläkten på vinden eller är det en takfläkt? En bild skulle kanske göra att jag kan lista ut vad det är för någon. I ett villasystem är det vanligtvis inte så stort systemtryckfall, så det är inget jag
3 svar · 1,8k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Det finns tilluftsventiler att köpa som passar i de hålen som du har, exempelvis borde denna funka: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler/628050
1 svar · 3,1k läst
T
Takläggare: [citat] Lättas du kan göra är att ringa sotaren du har i ditt område, fråga han, så får du svaret, då kostar det dig inget. Fråga om dessa två exempel du fått, du kan även fråga om andra lösningar, det är bara sotaren som godkänner din köksfläkt , ingen annan.
8 svar · 6,4k läst
C
Cykelnisse: [citat] Tätade ventilerna. Då hamnade jag mellan 80-90% med luften från avfuktaren. När jag satt in kanalfläkten stabiliserade det sig kring 72%. Samma mätpunkt, tre olika givare. Mätpunkten ligger ca 2 m från ett av utblåsen.
17 svar · 2,5k läst
R
Runnis: Fylla röret med fogskum fungerar säkert perfekt.
1 svar · 1,4k läst
L
LaT: Nu är inte det nån luftrenare eller ftx, men en robotdammsugare gör underverk! Låt den gå varje natt och du blir förvånad över hur mycket damm och skit den suger upp.
7 svar · 2,6k läst
E
eGybban: Tack Ulltand! Som jag skrev tidigare. Det finns hur mycket information som helst och det är olika teorier. Jag har försökt sålla och hitta information gällande hus med självdragsprincip. För man kan ju inte gå på rekomendationer gällande andra system. Nu är det utvärdering som gäller. Projekt, ja det är alltid kul, fast i lagom doser :-o
8 svar · 2,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Kolla som sagt att det blåser i alla ventiler. Sen kan en kanalrengöring vara bra. Men för att bli av med färglukten är det bra att vädra ut ordentligt nu innan det blir för kallt utomhus. Om aggregatet går sönder framöver så kan det vara värt att överväga ett utbyte.
8 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.