Hej,
Jag står i startgropen att kondensisolera avluftsröret från min frånluftsvärmepump, samt isolera de övriga spirorören som idag ligger på olika djup i lösullsisoleringen
Kondensisolering
Har köpt 50mm Fresh kanalisolering som ska skydda mot kondens. Dock är den egentligen överkurs för min Nibe F370. Hittar ingen PE30 isolering i fysisk butik som privatpersoner kan handla från?
För att få det bra med 50mm isolering behöver jag borra ett 220mm hål i innertaket (125+ 2*50 = 225) vilket blir ett jättehål! Bör jag istället beställa hem PE30 som dessutom blir lite billigare och räcker fullgott?
Tejpar man sedan isoleringen precis vid utloppet på FLVP, och sen så långt upp på stosen till takgenomföringen som möjligt och är nöjd så?
Isolering av frånluftsrör
Har hittat spirorör på vinden som ligger allt mellan 15cm till 2 cm under lösull. Tappar såklart massor med energi pga detta. Har sett frånluftstemperaturen sjunka ett par grader redan, och då är vi strax över 0 grader utomhus nu...
Nu tänker jag isolera samtliga rör lika mycket. Ett par meter rör går över ryggåstaket och ligger därför redan utanför lösullen. Denna är idag isolerad med 2 lager 30mm nätmatta.
Ska jag försöka få på 1 lager 50mm nätmatta överallt, och sedan lägga tex 1 lager med tjockare byggmatta ovanpå? Nätmatta är inte helt lätt att få bra, och ganska dyrt i längden. Jag har läst allt mellan 50-200mm är rekommenderad tjocklek. Alla spirorören ligger och vilar på takstolarna.
Otroligt tacksam för hjälp och förslag