Hej alla,
Skall montera nya skåpstommar. Med den nya placeringen kommer två stommar att sitta sida vid sida mitt där imkanalen kommer ned. Det blir en förskjutning åt höger jämfört med bilden nedan. Hur kan man göra för att imkanalen skall kunna anslutas mot spiskåpan, som nu hamnar en decimeter åt höger, under ett skåp? Hur skall jag ändra på rören eller modifiera stommarna för att det skall gå, och samtidigt bli möjligt att sota/inspektera och vara helt lagligt och godkänt? Helst med bra bibehållet luftflöde eftersom jag inte vill ha fläkt, endast passiv kåpa.

Fråga två: kan man använda en flexibel ljuddämpare som anslutning.

Bild 1. Överst imkanalen som kommer ned i 45 graders lutning framåt i bild, en 45 böj och sedan den lodräta delen som anslutits till kåpan.
Imkanal med flexibelt rör som leder ner till en spiskåpa, omgiven av köksskåp och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2. Vy från sidan. Överst imkanalen som kommer ned genom innertaket med 45 graders lutning, sedan en 45 böj och nederst lodrätt rör.
Imkanal i 45 graders lutning framåt ovanför köksskåp, med synlig 45 böj och lodrätt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer du ha samma avstånd mellan taket och nya skåpen?

Då kan du kapa röret och vinkla av det med lämpliga vinklar 45 eller 90 graders böjar.

Eller kommer du åt röret på andra sidan taket så kan du dra om det där.

Flexibla slangar är ingen bra ide,
bäst är rör och en slangbit mellan röret och fläkten

Jag förstår inte riktigt det där med 45° böjar, ser inga sådana.
Men så små böjar som möjligt är naturligtvis bäst, och hellre spirorör än flexslang.
Och linda in rören i 50 mm nätarmerad stenull!

Själva skåpstommarna går ju alltid att såga upp, sätta nya döljande baksidor i osv.

Hej tack för svar. Röret kommer ned genom mellanbjälklaget med en lutning om 45 grader och det sitter en 45 böj precis där det kommer ut för att röret som syns i köket skall bli lodrätt. Syna i bild två som det som sitter mellan de två vita färgkluttarna.

För att ändra var röret kommer ut måste jag bryta upp innertaket. Vill helst inte det.

Nya skåpen är högre, det blir 13 cm kvar till innertak.

Det går kanske att rikta om röret med böjar hit och dit, men problemet kvarstår nog eftersom man inte tar sig ifrån stommarna (jag menar att två stommar kommer att sitta sida vid sida med skarv mitt över röret) på 13 cm. Bara en böj är högre än 13 cm tror jag.

Då återstår att såga i stommarna - hur mycket kan man ta bort i ovan och sidostyckena utan att dom faller ihop? Behöver nog såga i båda skåpens bakre "hörn", ca 7 cm in på varje och säker 20 cm ned längs sidan. Sen får jag sätta böjar för att flytta rörmynningen to cm åt höger.

Röret är isolerat i mellanbjälklaget. Vad jag förstår är oisolerat ok i köksutrymmet. 90 böjar går tyvärr inte pga krav på grund av sotning som även utförs med vätskor.

Det hade ju vart enklare att visualisera om du kunde göre en skiss "framifrån" med lite mått hur skåpen skall sitta och röret kommer att löpa.

I vårt förra hus var det elegant ordnat (tills vi gjorde om köket) med en framsatt baksida på skåpet över spisfläkten, för att dölja fläktröret, så där bara blev plats för en 10 cm kryddhylla.
Ganska snyggt och praktiskt faktiskt :)

ja precis, så är det ordnat idag. Jag har skruvat bort kryddhyllan för att ta bilderna.

Kolla bild 1 (framifrån) och tänk dig att skåpet till vänster skall flytta 15 cm åt höger. Då krockar det skåpets sidostycke med spiroröret, och det gör även det skåp som skall ersätta kryddhyllan.

Nu ser jag inte om det är en 125- eller 160-kanal du har.
En 125-kanal får precis plats i ett 130-utrymme.

Ska du ha någon täcklist mellan överskåp och tak?
Om du ska ha det så kan du öppna upp taket lite så att du kan sätta böjen lite tidigare samt få dit stenullsisolering runt kanalen.

En imkanal ska brandisoleras så fort den lämnar rummet den börjar i.

Ja, jag tror att vi tänker lika,
men det vore mycket enklare om du kunde göra en skiss med centimetrarna utsatta!

Avslut:
Kanalen var 135. Skitjobbigt att få till anslutningen. Tog bort lodräta spirot, gick att skjuva utloppet lite åt sidan, fick förstöra hålet i taket något.

Det går bra att såga upp ur hörnen på väggskåp så det fick bli så. Sitter bra nu.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.