Hej.

Har skrivit tidigare om FTX i en mindre lägenhet i ett hus jag äger. Vi har problem med radon och jag har nu monterat in ett Systemair VTR100 som jag driftsatte igår. Jag testar mig fram lite för att se hur responsen blir men än så länge har resultatet helt uteblivit.
För att göra en lång historia kort så hade vi i lägenheten problem med höga radonvärden varför jag tog upp extra spaltventiler och lät montera en frånluftsfläkt i köksfläkten ut genom imkanalen.
Före åtgärd hade vi 900Bq. Efter att fläkten gick konstant hade vi 700Bq. Bättre men alltså inte bra.
Hyresgästen flyttade och jag lät renovera hela lägenheten totalt och valde då nya fönster helt utan spaltventiler för att jag ändå skulle sätta in FTX. Med nya fönster insatta och ingen fungerande ventilation låg radonhalten på cirka 2800Bq!!!.
Nu sitter FTX-aggregatet i lägenheten och drar den luft från ett 125-don i köket och ett likadant i badrummet.
Via 125-rör går det ut ny frisk och radonfri luft ut till sovrummet där det sitter ett 100-don samt ett likadat i vardagsrummet.
Aggregatet har jag startat upp och satt på en nivå som man bullermässigt kan leva med.
Nuvarande radonvärde 1474Bq! Jag börjar känna viss nedstämdhet. Det fläktar så fint i alla don men ändå är halterna på tok för höga.
Nu har jag bara som ett experiment ökat fläkten för tilluft 5% för att försöka få till ett litet övertryck.
Jag vet att det inte är rätt men jag måste försöka finna en metod för att ventilera ut mer radon än vad som frigörs från väggarna.

Just nu tar jag emot alla tips jag kan få. Radon är en omänsklig motståndare. Jag har försökt med tapeter, färger, fläktar och nu FTX för 30 lök. inget verkar fungera.

/Herr Bequerell

Har du mätt ventilationsflödena och justerat in systemet?

Kan du lägga upp en ritning på huset med ventilationsrör? Har du felplacerade don kanske det uppstår kortslutning i luften och du ventilerar inte alla ytor?

Hej.

Har ingen ritning här men det är relativt okomplicerat.
En 2-rummare på 60 kvadratmeter som har ett don i sovrummet, ett i vardagsrummet och så sitter det frånluft i kök och dusch/WC.
Känns som att allt fungerar som det ska men ändå kryper nivåerna inte ner.

Det jag funderar över är just om mina 100-don på friskluftsidan kan vara för små då det sitter 125-don på frånluftssidan.

Ska beställa intrimning inom kort.

Ställ upp alla fönster och dörrar så du får "nollställt" luften och mät av värdet ofta, lägg in i excel så du kan fålite statistik.

Spontant känns det som lite lite med bara 2st tilluftsventiler. Vad har du för luftflöde och yta?
(Jag har 2st tilluft i vardagsrummet och en i varje sovrum.)

Jag tror även det skulle vara en god ide att försöka minska tillflödet av radon. Täta springor och spärra ytan. Är det markradon eller från byggmaterialet?

Hej.
Jag tolkar mina mätningar som att det kommer mest från byggmaterialet.
Lägenheten är på andra våningen och jag mäter 900Bq i trapphuset och ungefär samma i krypgrunden.
Dock mäter jag över 2000Bq i lägenheten när allt är stängt!

Kan bli så att jag måste ta upp mer ventiler.

Är det verkligen inte markradon? Nu är jag inte expert men vad jag läst (ja jag är källkritisk) kan markradon vara i dessa höga nivåer och i så fall är en Radonsug mer effektiv då en FTX till och med kan dra in mer radon och få omvänd effekt.

Vi gick från 850 till 100 ish med en radonsug. Med lite extra ventilation kan vi säkert komma ner mer.

Hej.

Som avslutning på tråden kan jag nu meddela att vi är nere på cirka 140Bq.
Allt handlar om rätt inställning. Eller i alla fall nära rätt inställning.
Vårt aggregat från Systemair är oerhört enkelt.
Jag ställde in en totalventilation på dagen så att den går på full effekt under 5 minuter.
Därefter har jag ställt ner nivån till det som vi då kallar för "Normal" och i det läget går den mellan 10 på förmiddagen till 18 på kvällen. Därefter går den ner i läge "Låg" vilket i princip halverar ljudnivån.

Först när systemet togs i drift blev jag besviken på höga ljudnivåer.
Men så lät jag montera en ljuddämpande flexslang på luften till vardagsrum och sovrum.
Det gjorde stor skillnad. Jag lät även montera en ljuddämpare på ventilationen som går från kök och badrum.
Även det gjorde skillnad.

Så. nu har vi ett fullt fungerande ventilationssystem som känns helt perfekt.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Kom ni fram till varifrån radonet kommer från? gjorde ni några andra åtgärder samtidigt? finns tex. radon tapeter mm...

Vi drog slutsatsen att radonet kom från byggmaterialet.
Vi har funnit en hel del blåbetong i väggarna och när vi stänger all ventilation och dörr så ökar nivån väldigt mycket.
Jag testade radontapet i lägenheten bredvid. Förvisso bara i ett rum och det var ju i princip omöjligt att sätta tapeten tätt överallt. Det blev ju problem runt fönster och bakom element.
Men efter att ha satt upp tapeten på 90% av all yta så kunde vi fortfarande inte mäta upp någon skillnad.
I den lägenheten som var på 30 kvadrat så satte vi in en Mitsubishi VL100 som går på lågfart.
Vi kom då ner skapligt i värde.
Men som jag ser det är FTX vägen fram i alla lägen. Den här lägenheten hade självdrag.
Självdrag i en fastighet där man inte längre eldar är i princip helt kass.
Visst får man hygglig luftomsättning på vintern förutsatt att man har satt upp korrekta spaltventiler överallt.
Problemet då blir ju att man i vissa fall upplever det som dragigt nära fönstren.

FTX kostade mig ungefär 30 tusen, lika många svordommar när jag monterade det men nu när det är på plats är det ju helt fantastiskt.

• Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.