F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Längst åt vänster där i ringat så ska väl luft komma ifrån?
Jag har ingen luft som kommer därifrån, vad kan problemet vara då?
Området du ringat in är där cirkulationsluften (återluften) ska komma in. Kammaren till höger, efter filtret, är där friskluften från värmeväxlaren kommer in och blandas med cirkulationsluften, därefter har du fläkten som blåser vidare luften till kammaren längst till höger där värmespiralerna sitter och sen rören som går förgrenas till tilluftsdonen.

Har du ingen luft i det markerade området har du alltså ingen cirkulationsluftsmatning, dvs den enda luften som skickas ut är den från värmeväxlaren, dvs friskluften. Detta innebär att du inte tillvaratar luften som din llvp värmt upp och kan förklara den drastiska droppen i temperatur vid stängd dörr. För om acjn är avstängd är den enda uppvärmningen du har för den kalla uteluften till tilluftsdonen i såfall den uppvärmningen som eventuellt görs av en förvärmare i värmeväxlaren samt värmeväxlaren.....

Byt filter och kolla att du inte har stopp mellan cirkulationsgallret och inmatningen...

Schematisk ritning av ventilationssystem med markerat område för återluft, fläktenhet och rör för tilluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Arresthlm skrev:
Området du ringat in är där cirkulationsluften (återluften) ska komma in. Kammaren till höger, efter filtret, är där friskluften från värmeväxlaren kommer in och blandas med cirkulationsluften, därefter har du fläkten som blåser vidare luften till kammaren längst till höger där värmespiralerna sitter och sen rören som går förgrenas till tilluftsdonen.

Har du ingen luft i det markerade området har du alltså ingen cirkulationsluftsmatning, dvs den enda luften som skickas ut är den från värmeväxlaren, dvs friskluften. Detta innebär att du inte tillvaratar luften som din llvp värmt upp och kan förklara den drastiska droppen i temperatur vid stängd dörr. För om acjn är avstängd är den enda uppvärmningen du har för den kalla uteluften till tilluftsdonen i såfall den uppvärmningen som eventuellt görs av en förvärmare i värmeväxlaren samt värmeväxlaren.....

Byt filter och kolla att du inte har stopp mellan cirkulationsgallret och inmatningen...

[bild]
Okej kan ju vara därför alltså.. Fasiken!
Men hur ska jag kolla stoppet då? Var är gallret och inmatningen?
För nu har jag igång båda maskiner för att testa men då märkte jag detta

Claes Sörmland
Jag hänger inte med. Det inringade området sitter ju före fläkten (på sugsidan). Då ska det väl inte vara något flöde där om man öppnat luckan?!

H Hane73 skrev:
Hej!
Vi tittar också på alternativ till luftvärme ack. Vi har ett suterränghus. Intaget (se bild) sitter under trappan på nedervåningen (där vi har sovrum och ett allrum). Hur skulle det fungera med luftvärmepump för att få spridning på värmen? Vi har bytt ut minimaster till ett moderna i samband med att vi renoverade tvättstugan (Flexit Uni 3).
Är det så trevligt att ha kattoaletten där luften sugs in och sedan sprids?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hänger inte med. Det inringade området sitter ju före fläkten (på sugsidan). Då ska det väl inte vara något flöde där om man öppnat luckan?!
Jag vet inte, jag trodde de skulle komma luft därifrån? =D
Har för mig tidigare att de har gjort det

Har en fråga.
Min ACJ är på 0 på fläkt styrka. När jag har de tidigare har de aldrig kommit luft i mina kanaler som jag har i varje rum.
Men nu kände jag att de kommer luft ifrån dom trots den är på 0. Bra tryck i luften också.

Hur är de möjligt???

Det är mycket riktig kammaren innan insuget, men där ska ju finnas en kanal kopplad till gallret och även om man öppnar luckan så känner man att fläkten (som sitter till höger om filtret) suger in luft och det blir ett "drag".

Avsaknaden av drag betyder ju att ingen luft kommer in från cirkulationsgallret in till aggregatet....

Redigerat:
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har en fråga.
Min ACJ är på 0 på fläkt styrka. När jag har de tidigare har de aldrig kommit luft i mina kanaler som jag har i varje rum.
Men nu kände jag att de kommer luft ifrån dom trots den är på 0. Bra tryck i luften också.

Hur är de möjligt???
Låter märkligt du... Den enda matningen är ju luften som sugs in utifrån genom värmeväxlaren och in till aggregatet...

ACJ aggregatet: Går fläkten även i läge 0? Prova lite skillnader:
— skillnaden på fläktljud samt luft i donen om du sätter på läge 1
- samma som ovan i läge 2 (forcerad)
- samma igen med strömmen till aggregatet stängd (säkring eller kontakt)

Kan ju vara nån slags självdrag (eller något)

• Gilla
Dj.S
  • Laddar…
M McStewart skrev:
Fördel med FTX-värmepumpar är att man får kyla med på köpet :)
Ska du köra kyla i kanalerna, så måste dom vara kondensisolerad, annars finns risk för mögel i mellanbjälklag och väggar, av kondenseringen som kommer att uppstå

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.