Vi har en tillbyggnad på 65 kvm som innehåller garage, hall och ett sovrum med anslutande badrum. Det är tillbyggt i mitten av 80 talet och grundkonstruktionen är en oisolerad platta. I boytan är det sen ett uppreglat golv med träreglar och golvspånskiva.

Det var gjort en radonmätning sen innan vi flyttade in som visade på OK värden (tror det var 110 bq/m3 i snitt i huset). Hade därmed inte tänkt att göra något och under de 10 år vi bott här har vi hunnit med att renovera det mesta. Bland annat har vi lagt ett massivt ekgolv ovanpå golvspånet (den uppreglade konstruktionen var helt utan fukt).

När jag gjorde en ny radonmätning förra vintern blir resultatet att vi har 220 bq/m3 i sovrummet i tillbyggnaden. Vi har även tankar på att börja använda det som sovrum i stället för tv-rum som det är nu. Inser nu i efterhand att den tidigare mätningen inte hade någon dosa i detta rum, det var enbart på de tre planen i originalhuset (1,5 plans hus med källare).

Med tanke på att ytskikten i sovrummet/tv-rummet är nya vill jag inte börja riva för att göra några radonåtgärder. Hade från början tänkt att prova med att sätta en enkel radonsug (https://www.stonefactory.se/inomhus/tillbehor/radonsug-std-komplett) i plattan (placerad i garaget i angränsande vägg mot sovrummet) för att se om det hjälper ner värdena.

Men frågan är om jag skulle kunna efterhandsmontera någon form av golvventilation i det uppreglade golvet i stället, eller också? Jag är med på att det inte är ett golv som är lika tätt som golv man lägger in med det syftet. Men ändå så borde väl effekten bli densamma om jag suger ur luft ur golvkonstruktionen? Jag kan placera fläkten i garaget i så fall (med utblås utomhus). Någon som har tro på sån konstruktion? Vad rekommenderas för fläkt i så fall för att göra detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.