En av oss har ett snarkproblem så jag kommer att kastas in i en garderob. Helt ok för mig. Men... problemet är att den är 3-4 kvm ungefär och jag undrar om jag ens kommer att få luft där inne. Finns ej ventilation, i snedtaket finns ett litet fönster som jag misstänker inte drar in så mycket luft. Kan få migrän ibland och då blir man sängliggandes ett par dagar om man har otur och så länge räcker nog inte luften.

Kan man lösa sånt fast det är självdrag i huset? Ska man borra ett hål i väggen ut till kattvinden som ligger vägg-i-vägg?

Det är självdrag i huset.

• Skiss av en liten garderob med snedtak och ett litet fönster, ingen synlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enklaste lösningen är nog en spaltventil i fönstret givet att det får plats i karmen. Brukar kosta ca hundralappen på byggvaruhus, och är lätta att installera.

Bra idé, dock är fönstret vinklat uppåt så det droppar nog in om det regnar. Kanske iof. finns speciella för just takfönster.

Förresten, på sommaren, när det är självdrag så kan det vara nästan obefintlig ventilation, Kan det inte vara livsfarligt då med så litet rum?

Jag skulle aldrig lägga mig i ett sånt utrymme. Satsa på att ”bota” snarkningarna om du inte redan testat allt!?

T Tobbe fyrkant skrev:
Förresten, på sommaren, när det är självdrag så kan det vara nästan obefintlig ventilation, Kan det inte vara livsfarligt då med så litet rum?
Nä, livsfarligt blir det inte, men instängt ja. På sommaren kanske ett myggnät och fönstret på glänt funkar?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle aldrig lägga mig i ett sånt utrymme. Satsa på att ”bota” snarkningarna om du inte redan testat allt!?
Tänker du då pga av att det känns risky med syret?

Ja, dålig luftomsättning är onödigt att utsätta sig för samt att det kommer bli varmt som i h-vetet på sommaren :(

Jag förstår inte alls varför det skulle vara farligt att sova i ett mycket litet rum bara ventilationen kan ordnas på ett tillfredställande sätt. Frånluftsventiler har du i badrum och kök.

Det som behövs är tilluft. Det ordnas med ventiler, antingen spaltventil i fönster eller en tilluftsvrntil genom väggen.

Eftersom du inte verkar ha en yttervägg, kan du inte installera en vanlig tilluftsventil. Göra hål ut till kattvinden ger nog inte så mycket.

Då återstår spaltventil. Om du är rädd att det ska komma in vatten pga vinkeln på fönstret, kontakta en återförsäljare av takfönster för att höra om de kan sälja en ventil anpassade för ditt fönster.

• Gilla
Tobbe fyrkant
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Jag förstår inte alls varför det skulle vara farligt att sova i ett mycket litet rum bara ventilationen kan ordnas på ett tillfredställande sätt. Frånluftsventiler har du i badrum och kök.

Det som behövs är tilluft. Det ordnas med ventiler, antingen spaltventil i fönster eller en tilluftsvrntil genom väggen.

Eftersom du inte verkar ha en yttervägg, kan du inte installera en vanlig tilluftsventil. Göra hål ut till kattvinden ger nog inte så mycket.

Då återstår spaltventil. Om du är rädd att det ska komma in vatten pga vinkeln på fönstret, kontakta en återförsäljare av takfönster för att höra om de kan sälja en ventil anpassade för ditt fönster.
tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.