Hej. Behöver hjälp med var vi ska sätta tilluftsdon. Hus från 1923. Byggt på självdrag från början. Dock fler och fler nya fönster, men en del gamla kvar. Inte mycket ventilation idag känns det som. Satt in fresh fläktar fuktstyrda på WC och badrum. Kommer snart kunna elda på två ställen. Finns frånluftluckor i de flesta rum. 1. Ska jag sätta ovan fönster 2. Spelar det någon roll om det är på gavel eller långsida där man kan välja? Långsidan är mer väderutsatt för info.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 586 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 586 inlägg
Sätt inte spaltventiler eller väggventiler över fönstren på övervåningen. Stor risk att de agerar frånluftsventil och ventilerar ut värmen från radiatorerna under fönstren. Bättre är att sätta radiatordon under fönstren.
Sök på ”radiatordon” på formuet så får du många träffar.
Sök på ”radiatordon” på formuet så får du många träffar.
OK. Tack. Men gäller det bara övervåningen? Hur är det med undervåningen? Tycker du att jag sätter in för många tilluftsventiler eller verkar det rimligt? Har redan köpt dem tyvärr, om man sätter det på annat ställe kan det inte bli kallras då?S sinuslinus skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Vilken är den rådande vindriktningen? På vindsidan fungerar ventilerna som tilluft medan de blir frånluft på läsidan pga undertryck som bildas.
Jag satte en kanalfläkt på det spirorör som frånluft från badrum/toaletter går vidare till en kanal i skorstenen. Förstärkt självdrag kan man kalla det.
På bottenvåning ett par fresh luftintag och spaltventiler i fönster på övervåning. Det är väl inte helt optimal ventilation då vindriktningen påverkar mycket. Tanken var först ett ftx med rör på kattvindarna men det blev inte så.
Jag satte en kanalfläkt på det spirorör som frånluft från badrum/toaletter går vidare till en kanal i skorstenen. Förstärkt självdrag kan man kalla det.
På bottenvåning ett par fresh luftintag och spaltventiler i fönster på övervåning. Det är väl inte helt optimal ventilation då vindriktningen påverkar mycket. Tanken var först ett ftx med rör på kattvindarna men det blev inte så.
Hej. Svårt att säga generellt vad rådande vindriktning är. Vet att södersidan får mer regn på sig bara, mer utsatt. Har satt dit fresh fläktar i badrum och wcimported_Benno skrev:
Vilken är den rådande vindriktningen? På vindsidan fungerar ventilerna som tilluft medan de blir frånluft på läsidan pga undertryck som bildas.
Hej, alla rum man vistas i eller sover i skall ha tilluft. Frånluft måste finnas hela tiden och får ej stängas av via nån fuktsensor och skall finnas i våtrum, förråd, tvätt, wc, kök
Köket kan även ha en imkanal för matos dock ej samma som frånluft.
Köket kan även ha en imkanal för matos dock ej samma som frånluft.
Precis som skrivs ovan ska tillluft finnas i alla rum utom våtrum, kök där frånluft bör finnas.RMJ skrev:
Läs mer här hur du kan förbättra självdraget
https://www.energybuilding.se/sjalvdragsventilation/
Tack för svar! Men är det bäst att sätta dem över fönster eller ska de vara vid sidan. Det är sådana här som jag köpt som inte släpper luften rakt ner. "Väggventil Tilluft Fresh TL80F-dBS 9302181" https://www.bygghemma.se/hus-och-by...BPFZkhXPRHgDqGD5437HHhEa9cAy0Tg0aAvC8EALw_wcB
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 586 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 586 inlägg
ja det är på övervåningen det blir övertryck. På bottenvåningen blir det undertryck.imported_Benno skrev:
montera inte enligt Fresh:s anvisningar på övervåningen. Radiatordon är bästa lösningen på övervåning.T Tompafix skrev:
https://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp