Three-Gringos skrev:
...Min lägenhet är ganska liten, en 1:a, så ca 2 m från ventilen under fönstret blir mitt i rummet...
Frågan kvarstår: Varför låter det så förbenat från ventilen?

Kan det vara så djävligt att det antingen är bra luft eller tyst?

Jag har både och, men bor iofs i eget hus.

Andy78 skrev:
Men vart sitter den i väggen , ovan spisen???
Knappast troligt, det var ju en tilluftventil.

Three-Gringos skrev:
Jag är en av dom som täpper till tilluftsventilen. Anledning, när man sitter i telefon med en polare och h*n undrar vad det är som låter i bakgrunden, ja det är ventilationen det -:( sitter ca 2 m från ventilen.
Om alla i huset tar bort sina svampar och trasor slutar det att väsnas.

Andy78 skrev:
Men vart sitter den i väggen , ovan spisen???
Nope, under fönstret i vardagsrummet, cirkulärt hål i golvet (100 mm), sedan sitter det en metallkåpa över det, 290 mm bred. Kåpan har sedan en springa mot väggen, hela kåpans bredd, springan blir då 290 mm lång och 15 mm djup. Det sprider sedan luften uppåt längs fönstret, man kan se bladen på blommorna stå och vaja.

Anna_H skrev:
Om alla i huset tar bort sina svampar och trasor slutar det att väsnas.
Säkert :sly: Det bor inte den typen av människor här som kan ta till sig så komplicerade resonemang, dom har fortfarande inte förstått, trots idoga påpekande att man inte får röka i trapphuset, inte ställa upp cyklar eller barnvagnar där eller att man inte skall stoppa in en sten i låset till entrédörren så att den alltid står öppen. Inte heller är trapphuset något uppehållsrum eller ett grovsoprum, bara för att nämna några saker.

Alfredo Alfredo skrev:
Men om det är en "otillåten" fläkt i en "rökarlägenhet" finns det ju risk att denna fläkt "pumpar" in röken i husets frånluftskanal. Om då inte den centrala frånluftsfläkten mäktar med finns det en risk att dina frånluftsventiler börjar fungera som tilluftsventiler och för med sig röklukt in i din lägenhet.
Fungerar ett kallrasskydd för att stoppa röken?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.