Hittade denna maskin i huset, undanstuvad. Är nyfiken på vad det är, tror det har något med ventilation eller fuktkontroll att göra så därav detta underforum.

Den är ungefär 30x30x30 cm stor och väger väl en 20 kg.
Stickproppsansluten.

Ena sidan

Gammal blå maskin med rör ansluten till stickkontakt, eventuellt för ventilation eller fuktreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp till höger: "Torr luft"
Mitten: "Reg. luft"
Längst ner: "Hygrostat"

Andra sidan

Gammal blå maskin med rör möjligen för ventilation eller fuktkontroll, etiketter syns delvis, på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere till vänster: "Våt luft"
Mitten: oläslig etikett

Naturligtvis kopplade jag in den. Den surrar och fläktar, det blåser ur det nedre och övre röret, suger i de mittersta rören. Det nedre röret har märkbart varmare luft än ute.
Apparaten drar ca 1350 W så där måste finnas ett värme-element i den.
 
Avfuktare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Torrluftsaggregat är ett sätt att uttala det på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ah, se där.
Sökte jag på torrluftsaggregat så fick jag på bildsökning reda på att det verkar vara en Munters M100, M120 eller liknande. Återstår att se om man kan ha någon nytta av den.

I vilka situationer använder man en sådan typiskt?
 
T tompaah7503 skrev:
Ah, se där.
Sökte jag på torrluftsaggregat så fick jag på bildsökning reda på att det verkar vara en Munters M100, M120 eller liknande. Återstår att se om man kan ha någon nytta av den.

I vilka situationer använder man en sådan typiskt?
Vid museijärnvägarna använder man dom till att torka ur ångpannorna på ångloken vid vinteravställningen. Har sett några sitta utanpå en byggnad vid ett regemente nära mig så jag antar att man kan avfukta inomhusluft med som också.
 
Används också till fuktiga källare och krypgrunder för att undvika mögel och liknande problem.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vid museijärnvägarna använder man dom till att torka ur ångpannorna på ångloken vid vinteravställningen. Har sett några sitta utanpå en byggnad vid ett regemente nära mig så jag antar att man kan avfukta inomhusluft med som också.
Tack, ska kolla med vår lokala järnvägsförening om de skulle vilja ha den till skänkes.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.