Hej!
Jag skulle rengöra den här (se bild 1) som sitter fast i ventilationsgallret i badrummet (se bild 2) med hjälp av flärpar på baksidan (se bild 3). När jag skulle sätta tillbaka den så skruvade jag nog åt för hårt för en av flärparna som man trycker och fäster runt gallret i väggen gick sönder (se bild 4).
Jag vet inte ens vad anordningen med flärparna heter. Ventilkåpa? Fläktkåpa?
Kan man hitta en liknande eller bara köpa en sån där flärp (bild 4) för den var ju väldigt lätt att skruva ut från anordningen
Jag skulle rengöra den här (se bild 1) som sitter fast i ventilationsgallret i badrummet (se bild 2) med hjälp av flärpar på baksidan (se bild 3). När jag skulle sätta tillbaka den så skruvade jag nog åt för hårt för en av flärparna som man trycker och fäster runt gallret i väggen gick sönder (se bild 4).
Jag vet inte ens vad anordningen med flärparna heter. Ventilkåpa? Fläktkåpa?
Kan man hitta en liknande eller bara köpa en sån där flärp (bild 4) för den var ju väldigt lätt att skruva ut från anordningen
Hittar du inte rätt sort finns det en uppsjö av olika ventilationsgaller. Jag skulle nog bara sätta dit något liknande denna i passande storlek:
Fastsättningen borde gå att lösa med exempelvis fyra "pyttesmå" buntband eller några miniklickar silicon/smältlim/whatever. Den utsätts ju inte för någon direkt belastning utan ska mest sitta där för utseendets skull, antar jag.
Bilden ovan är från Bauhaus men det finns mängder av olika varianter "överallt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastsättningen borde gå att lösa med exempelvis fyra "pyttesmå" buntband eller några miniklickar silicon/smältlim/whatever. Den utsätts ju inte för någon direkt belastning utan ska mest sitta där för utseendets skull, antar jag.
Bilden ovan är från Bauhaus men det finns mängder av olika varianter "överallt".
Hittade inget tillverkarnamn på ventilen, men chansade och kollade i lägenhetspärmen och där fanns en bruksanvisning! Backventil Exit heter den så nu ska jag kolla om den finns någonstansE etompau skrev:
Behöver du få tag på backventilen Exit?IAMWEASEL skrev:
Jag googlade och hittade ett företag i Täby, Stockholm som hade ett 40-tal i lager. Åkte dit och köpte på plats.
Alfredo skrev:
Hittar du inte rätt sort finns det en uppsjö av olika ventilationsgaller. Jag skulle nog bara sätta dit något liknande denna i passande storlek:
[bild]
Vad heter det företaget? Det bästa vore ju om man kunde beställa online.Disneygrisen skrev:
Det var till det här stället (se bild) som jag åkte sent i höstas och köpte den på plats. De hade köpt upp ett litet lager från ett annat företag när ventilen slutade att tillverkas.IAMWEASEL skrev:
De ligger i Järfälla och inte i Täby. Ring och kolla om man kan köpa online? För den möjligheten verkar inte finnas på deras hemsida iaf.
Annars: Var bor du?
Länk till hemsidan med ventilen: https://www.prestec.se/produkt/backventil-exit/IAMWEASEL skrev:
Klicka här för att svara