Hej!
Jag skulle rengöra den här (se bild 1) som sitter fast i ventilationsgallret i badrummet (se bild 2) med hjälp av flärpar på baksidan (se bild 3). När jag skulle sätta tillbaka den så skruvade jag nog åt för hårt för en av flärparna som man trycker och fäster runt gallret i väggen gick sönder (se bild 4).

Jag vet inte ens vad anordningen med flärparna heter. Ventilkåpa? Fläktkåpa?

Kan man hitta en liknande eller bara köpa en sån där flärp (bild 4) för den var ju väldigt lätt att skruva ut från anordningen

• Vit ventilationskåpa med kvadratiska hål hålls upp av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller i taket över kakelklädd badrumsvägg med små prydnadsföremål nedanför.
    Skapa konto
  • En trasig vit flärp på en ventilationskåpa med en persons fingrar som pekar på den.
    Skapa konto
  • En vit, trasig plastflärp hållen mellan fingrarna mot en mörk textilbakgrund.
    Skapa konto
Det tror jag blir svårt att hitta.
Det verkar vara någon eftermonterad ventilanordning. Hittar du inget typnummer/tillverkarnamn på gallret?

3D-printning eller klassisk fräsning (går säkert att såga ut också) kan hjälpa dig.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Hittar du inte rätt sort finns det en uppsjö av olika ventilationsgaller. Jag skulle nog bara sätta dit något liknande denna i passande storlek:

Vit ventilationsgaller från Bauhaus för fastsättning utan synlig belastning.
Skapa konto

Fastsättningen borde gå att lösa med exempelvis fyra "pyttesmå" buntband eller några miniklickar silicon/smältlim/whatever. Den utsätts ju inte för någon direkt belastning utan ska mest sitta där för utseendets skull, antar jag.

Bilden ovan är från Bauhaus men det finns mängder av olika varianter "överallt".

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det tror jag blir svårt att hitta.
Det verkar vara någon eftermonterad ventilanordning. Hittar du inget typnummer/tillverkarnamn på gallret?
Hittade inget tillverkarnamn på ventilen, men chansade och kollade i lägenhetspärmen och där fanns en bruksanvisning! Backventil Exit heter den så nu ska jag kolla om den finns någonstans (y):)

K Kane skrev:
3D-printning eller klassisk fräsning (går säkert att såga ut också) kan hjälpa dig.
3D-printing får bli en sista utväg om den inte tillverkas längre. Hittade en bruksanvisning bland alla bostadspapper. Backventil Exit är det tydligen!

Det står att att "Backventilen Exit förhindrar att kalluft, röklukt och matos kommer in via frånluftskanalen." Men den verkar vara svår att få tag på, någon som vet om det finns något liknande man kan köpa?

IAMWEASEL IAMWEASEL skrev:
Det står att att "Backventilen Exit förhindrar att kalluft, röklukt och matos kommer in via frånluftskanalen." Men den verkar vara svår att få tag på, någon som vet om det finns något liknande man kan köpa?
Behöver du få tag på backventilen Exit?
Jag googlade och hittade ett företag i Täby, Stockholm som hade ett 40-tal i lager. Åkte dit och köpte på plats.

Alfredo Alfredo skrev:
Hittar du inte rätt sort finns det en uppsjö av olika ventilationsgaller. Jag skulle nog bara sätta dit något liknande denna i passande storlek:

[bild]
Fastsättningen borde gå att lösa med exempelvis fyra "pyttesmå" buntband eller några miniklickar silicon/smältlim/whatever. Den utsätts ju inte för någon direkt belastning utan ska mest sitta där för utseendets skull, antar jag.

Bilden ovan är från Bauhaus men det finns mängder av olika varianter "överallt".
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Behöver du få tag på backventilen Exit?
Jag googlade och hittade ett företag i Täby, Stockholm som hade ett 40-tal i lager. Åkte dit och köpte på plats.
Vad heter det företaget? Det bästa vore ju om man kunde beställa online.

Eller ännu bättre något liknande i affär, NU PÅ EN GÅNG!

IAMWEASEL IAMWEASEL skrev:
Eller ännu bättre något liknande i affär, NU PÅ EN GÅNG!
Det var till det här stället (se bild) som jag åkte sent i höstas och köpte den på plats. De hade köpt upp ett litet lager från ett annat företag när ventilen slutade att tillverkas.
De ligger i Järfälla och inte i Täby. Ring och kolla om man kan köpa online? För den möjligheten verkar inte finnas på deras hemsida iaf.

Annars: Var bor du?

• Skärmdump av Google-sökningsresultat för Prestec med betyg, adress i Järfälla och kontaktinformation.
    Skapa konto
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Länk till hemsidan med ventilen: [länk]
Never mind, har hittat källan till varför det luktar rök. Tack för hjälpen ANYHOW.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.