Hej,
När jag skulle byta filter till väggventilerna så ser jag att kanalerna mellan ytter- och innervägg inte är täta. Frågan är om detta innebär stor risk för väggen? För visso verkar allt se bra ut men det känns inte helt stabilt. Ventilerna är på 3:e våningen på huset och är svåråtkomliga från utsidan så att kapa till ett nytt,
helt rör från utsidan är inte enkelt.
Bifogar några bilder hur det ser ut.
När jag skulle byta filter till väggventilerna så ser jag att kanalerna mellan ytter- och innervägg inte är täta. Frågan är om detta innebär stor risk för väggen? För visso verkar allt se bra ut men det känns inte helt stabilt. Ventilerna är på 3:e våningen på huset och är svåråtkomliga från utsidan så att kapa till ett nytt,
helt rör från utsidan är inte enkelt.
Bifogar några bilder hur det ser ut.
Ser ut som att röret är fragmenterat, ojämna kanter, hur set det ut på andra ställen med genomgång av vent, Prova med att ta bort innerdelen 4 skruv ,så kanske det går att få dit en rörstump från insidan, gallret på utsidan sitter nog bra fast så det ramlar inte ner.
Tack för svar. Jag ska försöka skarva med en annan rördel. Kan ju nämnas att det är en tilluftsventil i fjällhus med mekanisk frånluft så det är ju främst kall/torrare uteluft som passerar.
J jonaserik skrev:
Det ser ut som att det finns lite plats kvar i ytterkant, känn på röret som sitter där, kanske inte fastskruvat och då går det säkert att byta genom att ta bort det som syns. Du får mäta bef, rör , är nog ett 110 mm och nästa är 125 mm som kan träs över.
Klicka här för att svara