P
Pgam: Tack för svar! Här kommer ett försök till skiss och några bilder. Problemet är alltså att det är 25mm till bjälken i bjälklaget och blir kanske bara 5mm över till skorstenen på fläktkåpan. Dessutom är det bara ca 20mm mellan panelen i köket och anslutningen (se bild). Jag har en aluminiumslang (länk till produkt längst ner) mellan fläkten och bjälklagsgenomföring som sitter i
2 svar · 4,8k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Tack för tipset. Jag får fundera på saken.
7 svar · 4,9k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Ser ut som en fresh 80. Man ska kunna reglera öppet/stäng med snöret.
9 svar · 3,3k läst
·
AndersPS
AndersPS: Inga tankar? Kort väg = lite motstånd och fritt blås. Men också väldigt nära till själva fläktmotorn.
1 svar · 982 läst
runjes02
runjes02: Hej, Motorn i takfläkten har gett sig och jag undrar om det går att enbart byta motorn, eller om man behöver byta allt. Dvs motor + rör ner i taket? Ge mig gärna tips på ersättningsmodeller. Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Jesper
0 svar · 1,2k läst
·
H
haeh: Hej! Har i höstas glasat in ett utrymme på 10 m2 på altanen i direkt anslutning till huset. Altandörrar från vardagsrummet går ut i inglasningen. Ventilationen i huset är av frånluftsteknik (Bergvärme med återvinning av luft från bad/tvätt och kök, NIBE FLM30). I vardagsrummet sitter två stycken ventiler som suger in ny fräsch luft. Nu har den ena ventilen hamnat mitt i
0 svar · 1,1k läst
C
cyberknutte: Ja, det är bra ventilation i badrummet, absolut inga problem. Tänkte mest kolla om det fanns någon regel vi missat... Efter ytterligare bollande så har nu leverantören gett med sig! :-) Tack för hjälpen! // Andreas
4 svar · 1,8k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Stockholm
2 svar · 1,2k läst
H
Anonymiserad 384569: [citat] Ju djupare jag gräver desto ännu mera skrämmande blir det...
30 svar · 11,8k läst
M
-Martin-: [citat] Japp...
1 svar · 3,4k läst
·
S
skottelin: Hej. Bor i ett gammalt hus och funderar hur jag ska få ihop ventilationen. Badrum med dusch ligger vägg i vägg med tvättstugan, finns en "dörr" mellan dom. I badrummet sitter det idag en nyare pax fläkt som går via ett spiror rör som passerar tvättstugan och sen ut genomen ytterväggen. Tvättstugan håller vi på att göra iordning tidigare förråd så ingen ventilation där. Huset har
0 svar · 966 läst
·
E
El Capitan 006: Hej! Tack för era inlägg. Jag vill ju ha en roterande regnhatt, inte en huv. Men "sockeln" på huven kanske går att köpa separat och sedan en platt plåt som jag gör ett hål i för den platta, som tillhör den roterande regnhatten?
3 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Bråka inte med den, inte lönsamt , titta på vad dom nya har för mått och sätt dit en ny, om det sitter så det är fritt 1 dm ovanför så går det bra.
3 svar · 3,6k läst
·
martin43
martin43: Gammal video, jag vet, så den borde passa bra i en gammal tråd. Men så har såg det ut utomhus när jag körde. Rekommenderar starkt en riktig rensvajer och viska. Går hur snabbt som helst. [MEDIA=youtube]huzkfOhhLzk[/MEDIA]
34 svar · 34,5k läst
·
S
stf01: [citat] Ahh de klart där fanns ju en risk. Min dosa sitter på sidan. Angående fläkttyp så är det ju en standardfläkt du har. Ska inte behövas nåt ”konvext tak” där.
12 svar · 3,7k läst
·
H
huggan: Relativ fuktighet betyder det. Blir den 100% så blir det kondens.
3 svar · 1,6k läst
H
Hybro: Min vän, som jobbade som miljökonsult, menade att det var onödigt kraftigt vädrande i mitt hus, när vi justerade enligt Boverkets norm, att all luft i bostaden ska vara utbytt på två timmar. Detta är en norm gällande två vuxna o en skock ungar. Typ elda för kråkorna. - Även om verkningsgraden på aggregatet anges till t ex 85 %, så gäller det inte hela anläggningen. Mycket energi
10 svar · 3,6k läst
D
david.parsson: [citat] Jag har en fläkt som heter Klimat K7 som jag kan rekommendera, även om installationen nog kräver elektriker. Den går att ställa in så den startar själv vid fukt, och har även ett läge som skyddar mot kallras, om det mekaniska inte skulle räcka.
2 svar · 1,9k läst
B
bradgard: Ska byta ut ett trasig ventilationsgaller i yttervägg och tänkte passa på ta bort ett eternitrör som sitter där. Men antar att det bör ersättas med något annat för att inte orsaka framtida problem med fukt och annat i väggen. Är tegelfasad, och trästomme enligt köpehandlingarna. Osäker på vad för isolering som sitter innanför men är väl gissningsvis stenull då det har använts
0 svar · 706 läst
A
Ace83: [citat] Nej det har vi inte
3 svar · 2,1k läst
D
duden: [citat] jo, kanske är bäst. Blir kanske inget bra att tvätta de. men hur gör jag med den tunnare filtret som är ihopsatt på nått sätt med "nät"? Strunta i det? tvätta befintligt eller finns de o köpa?
5 svar · 1,7k läst
·
O
OTGI: OK! Jag fattade inte att syftet bara var att ventilera källaren, sry! Då låter det vettigt
3 svar · 2,9k läst
·
H
huggan: Ja givetvis. Du kan till och med få fuktproblem om dom inte används längre.
1 svar · 1,4k läst
B
Bukettivas: (De andra två ventilera tänkte vi installera i vardagsrummet på undervåningen respektive i ett sovrum med väggar som möglat mittemot sovrummet på bilden)
3 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vad är det för märke och modell på köksfläkten? Har ni egen imkanal ut ur lägenheten till det fria eller är flera lägenheter påkopplade på imkanalen? Delar flera lägenheter på imkanalen så brukar man inte få ha någon köksfläkt inkopplad till kanalen utan bara en fläktkåpa. För om imkanalen tar flera lägenheter och det sitter en köksfläkt så kommer matoset att tryckas in i
1 svar · 3,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hur vet du detta? Varifrån har du fått siffran 1000? Den verkar ju konstruerad.
9 svar · 16,1k läst
Erkten
Erkten: Tja, vi har precist skaffat oss en Franke spiskåpa som skall kopplas till kryddhyllefläkten som alltså är centralventilationen i huset. Dessa två ska enligt Frankes hemsida vara kompatibla med varandra, dock så finns det 5 kablar i snabbdosan från fläkten men bara 4 kablar i sladden till spiskåpan. Jag ser att frågan har varit uppe förr men blev inte klokare av att läsa den tråden. I
0 svar · 3,7k läst
·
H
Håbbe01: Ok, skulle nog kika på nån "volymkåpa" ovanför dörr kopplad till utsuget. Kan fixas med en bit 160mm rör som man öppnar upp i mitten, ändock o reducering i andra änden till frånluft 100mm?
3 svar · 2,2k läst
O
Oskpet: Hej, Ingen offert, tack för påminnelsen:) Jag har lite glömt bort detta.. Om/när jag får svar skriver jag det här.
12 svar · 5,0k läst
K
Kane: Ta bort den och tejpa igen röret.
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.