1 558 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
Val av FTX-aggregat till hus byggt 1972
Hejsan!
Vi har nyligen flyttat in i ett hus som vi har byggt om lite och som vi kommer att sätta in ett FTX-aggregat.
Aggregatet är tänkt att monteras i källaren och jag har förberett dragning av ventilationsrör genom bjälklaget. Nu till dilemmat. Utrymmet i det gamla pannrummet har en begränsning på 90 cm i bredd och beroende på hur brett aggregatet blir begränsas även höjden.
Vi vill inte har för torr luft på vintern och övrig tid inte för fuktig luft.
Jag är lite tveksam till roterande vvx då det finns risk för luktöverförning.
För att ha rimligt låga halter av emissioner kommer aggregatet att utrustas med VOC-givare.
Efter att ha sonderat marknaden lite har jag funnit några tänkbara aggregat.
1. Swegon R7
2. Systemair SAVE VTC500
3. Acetec EvoAir A170T
4. Recovent (Ventu) ERU 550 VB EC A21 (VUE 550 VB EC A21)
Är det någon eller några som har erfarenhet av ovan nämnda aggregat?
Själv är jag särskilt nyfiken på Recoventaggregatet då det har en entalpivärmeväxlare som sägs tillföra fukt i luften under vintern och bortföra fukt under sommaren genom membranteknik.
Vad jag kan förstår är att aggregatet från Systemair kan fås med entalpivärmeväxlare också.
Är det någon som vet något om det?
Vad jag kan läsa mig till bör Swegon R7 ha den bästa fuktregleringen?
Finns det fler aggregat som kan vara värda att ta en extra koll på innan vi bestämmer oss?
Som det verkar nu kommer jag själv att montera det, men kommer att anlita firma för OVK.
Ja, vad har jag missat i mitt första trevande resonemang?
Hälsningar
Patrik
Vi har nyligen flyttat in i ett hus som vi har byggt om lite och som vi kommer att sätta in ett FTX-aggregat.
Aggregatet är tänkt att monteras i källaren och jag har förberett dragning av ventilationsrör genom bjälklaget. Nu till dilemmat. Utrymmet i det gamla pannrummet har en begränsning på 90 cm i bredd och beroende på hur brett aggregatet blir begränsas även höjden.
För att ha rimligt låga halter av emissioner kommer aggregatet att utrustas med VOC-givare.
1. Swegon R7
2. Systemair SAVE VTC500
3. Acetec EvoAir A170T
Själv är jag särskilt nyfiken på Recoventaggregatet då det har en entalpivärmeväxlare som sägs tillföra fukt i luften under vintern och bortföra fukt under sommaren genom membranteknik.
Vad jag kan förstår är att aggregatet från Systemair kan fås med entalpivärmeväxlare också.
Finns det fler aggregat som kan vara värda att ta en extra koll på innan vi bestämmer oss?
Som det verkar nu kommer jag själv att montera det, men kommer att anlita firma för OVK.
Ja, vad har jag missat i mitt första trevande resonemang?
Hälsningar
Patrik
Så gör jag ett nytt inlägg.
Det blev ett Systemair VTC 500 samt att jag beställde en entalpivärmeväxlare från Vapobloc som jag kommer att använda i stället för den som medföljer aggregatet.
Kommer nog att starta en ny tråd om vidare erfarenheter från installation och drift.
Hälsningar
Patrik
Det blev ett Systemair VTC 500 samt att jag beställde en entalpivärmeväxlare från Vapobloc som jag kommer att använda i stället för den som medföljer aggregatet.
Kommer nog att starta en ny tråd om vidare erfarenheter från installation och drift.
Hälsningar
Patrik
P Patrik. skrev:Hejsan!
1. Swegon R7
2. Systemair SAVE VTC500
3. Acetec EvoAir A170T
Ja, vad har jag missat i mitt resonemang.
Hälsningar
Patrik
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Välja grund till trall
Altan & Uteplats -
Våtrumsskiva till badrummet – välj rätt
Artikelkommentarer -
Vad ska man välja träpanel till fasaden: bränd lärk vs bränd gran
Fasad -
Input kring val av frånluftsvärmepump och tilluftsmodul
Värmepumpar -
Vilket värmesystem ska man välja till garage med gästrum?
Värme allmänt