Hej.
Hur fungerar egentligen denna lösning som finns i vårt hus? (om den ens fungerar)
Invändiga ventilen sitter i badrummet där dusch finns och leder upp till den vita Purus ventilen (?) på vinden.
Tidigare var det en genomföring kan man se, men det försvann troligtvis då de bytte papp och pannor.
Kvar är denna lösning.
Självdragshus med pellets.
Badrummet har ingen fläkt utan endast denna ventil uppåt.
Man ser att det finns spår av mögel ovanför den ventilen på vinden, men det kan kanske vara sedan genomföringen fanns där. (Att det inte var tätt innan man bytte pappen?)
Hur fungerar egentligen denna lösning som finns i vårt hus? (om den ens fungerar)
Invändiga ventilen sitter i badrummet där dusch finns och leder upp till den vita Purus ventilen (?) på vinden.
Tidigare var det en genomföring kan man se, men det försvann troligtvis då de bytte papp och pannor.
Kvar är denna lösning.
Självdragshus med pellets.
Badrummet har ingen fläkt utan endast denna ventil uppåt.
Man ser att det finns spår av mögel ovanför den ventilen på vinden, men det kan kanske vara sedan genomföringen fanns där. (Att det inte var tätt innan man bytte pappen?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns ju som att det är avluftning till avloppet inte ventilation
Är du säker på att det är frånluftsventilen i ditt tak som går till den "vita svampen" på din vind (som är en vakumventil från Purus).
Det kan ju faktiskt vara så att dina eternitkanaler (ventilation) är det som du ser i innertaket?!
https://www.purus.se/produkter/produkt/luftningsventil-75/
Det kan ju faktiskt vara så att dina eternitkanaler (ventilation) är det som du ser i innertaket?!
https://www.purus.se/produkter/produkt/luftningsventil-75/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter mycket rimligare.K KakelDaniel skrev:
Den sitter dock i princip rätt ovanför, därav min tanke att de var sammankopplade.
Men hur är då ventilationen kopplad blir min fundering? Vart leder den.
Nu måste jag upp och gräva mer i kutterspånet och kika.
Det är nog större chans att min lila markering är din frånluftsventil.
Och avloppet i grön markering kommer upp i en vägg.
För övrigt är det tråkigt nog för klen dimension, avluftning skall vara 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i kallt utrymme om man följer normen.
Och avloppet i grön markering kommer upp i en vägg.
För övrigt är det tråkigt nog för klen dimension, avluftning skall vara 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i kallt utrymme om man följer normen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!Krilleman skrev:
Blev alldeles för fundersam på den Purus ventilen.
Reflekterade inte ens över det du markerat i lila.
Nu när jag kikar närmare är frånluften kopplad så till alla rum.
Angående dimensioneringen.
Skulle den övergått till 110 då den kommer upp på vinden?
Krilleman skrev:
Det är normen, men har du inga problem så kan du väl fortsätta endå.
Men har du påbyggnad av sporer/mögel ovan avluftningen så passa på och byt den helt eller försök att rengöra den som sitter.
Det är bra att göra i ett förstaläge.
Men har du påbyggnad av sporer/mögel ovan avluftningen så passa på och byt den helt eller försök att rengöra den som sitter.
Det är bra att göra i ett förstaläge.
Förstår jag dig rätt nu?
Man sätter övergång 75-110 där vinden börjar? Med samma ventil som sitter nu? Förstår inte helt vad det gör för skillnad?
Var detta standard då detta gjordes? Ca 10 år sedan.
I övrigt anser jag vinden vara i gott skick och endast en fläck med mögel rakt ovanför på ca 20x20
Man sätter övergång 75-110 där vinden börjar? Med samma ventil som sitter nu? Förstår inte helt vad det gör för skillnad?
Var detta standard då detta gjordes? Ca 10 år sedan.
I övrigt anser jag vinden vara i gott skick och endast en fläck med mögel rakt ovanför på ca 20x20
Klicka här för att svara