Hej.

Hur fungerar egentligen denna lösning som finns i vårt hus? (om den ens fungerar)
Invändiga ventilen sitter i badrummet där dusch finns och leder upp till den vita Purus ventilen (?) på vinden.
Tidigare var det en genomföring kan man se, men det försvann troligtvis då de bytte papp och pannor.
Kvar är denna lösning.
Självdragshus med pellets.
Badrummet har ingen fläkt utan endast denna ventil uppåt.
Man ser att det finns spår av mögel ovanför den ventilen på vinden, men det kan kanske vara sedan genomföringen fanns där. (Att det inte var tätt innan man bytte pappen?)
Vit Purus-ventil på vinden kopplad till badrummets ventilation, indikationer på mögel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit Purus ventil ansluten till rörsystem på vind över badrum, med isolering och spår av mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ventil i taket möjligtvis kopplad till självdragssystem, spår av fukt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns ju som att det är avluftning till avloppet inte ventilation
 
Krilleman
Är du säker på att det är frånluftsventilen i ditt tak som går till den "vita svampen" på din vind (som är en vakumventil från Purus).

Det kan ju faktiskt vara så att dina eternitkanaler (ventilation) är det som du ser i innertaket?!

https://www.purus.se/produkter/produkt/luftningsventil-75/

Vit Purus luftningsventil 75 avsedd för ventilering vid undertryck i avloppssystem, visad mot en ren vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K KakelDaniel skrev:
Känns ju som att det är avluftning till avloppet inte ventilation
Ja, dom hänger förhoppningsvis inte ihop.
 
K KakelDaniel skrev:
Känns ju som att det är avluftning till avloppet inte ventilation
Låter mycket rimligare.
Den sitter dock i princip rätt ovanför, därav min tanke att de var sammankopplade.

Men hur är då ventilationen kopplad blir min fundering? Vart leder den.
Nu måste jag upp och gräva mer i kutterspånet och kika.
 
Krilleman
Det är nog större chans att min lila markering är din frånluftsventil.

Och avloppet i grön markering kommer upp i en vägg.
För övrigt är det tråkigt nog för klen dimension, avluftning skall vara 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i kallt utrymme om man följer normen.

Avloppsrör markerat med grönt och potentiell frånluftsventil markerad med lila på en vind med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är nog större chans att min lila markering är din frånluftsventil.

Och avloppet i grön markering kommer upp i en vägg.
För övrigt är det tråkigt nog för klen dimension, avluftning skall vara 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i kallt utrymme om man följer normen.

[bild]
Tack för svar!
Blev alldeles för fundersam på den Purus ventilen.
Reflekterade inte ens över det du markerat i lila.
Nu när jag kikar närmare är frånluften kopplad så till alla rum.

Angående dimensioneringen.
Skulle den övergått till 110 då den kommer upp på vinden?

Krilleman Krilleman skrev:
Det är nog större chans att min lila markering är din frånluftsventil.

Och avloppet i grön markering kommer upp i en vägg.
För övrigt är det tråkigt nog för klen dimension, avluftning skall vara 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i kallt utrymme om man följer normen.

[bild]
 
Krilleman
Det är normen, men har du inga problem så kan du väl fortsätta endå.

Men har du påbyggnad av sporer/mögel ovan avluftningen så passa på och byt den helt eller försök att rengöra den som sitter.

Det är bra att göra i ett förstaläge.
 
  • Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
Förstår jag dig rätt nu?
Man sätter övergång 75-110 där vinden börjar? Med samma ventil som sitter nu? Förstår inte helt vad det gör för skillnad?
Var detta standard då detta gjordes? Ca 10 år sedan.
I övrigt anser jag vinden vara i gott skick och endast en fläck med mögel rakt ovanför på ca 20x20
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.